*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
آسمان هفته سوم بهمن 92

آسمان هفته سوم بهمن 92
يكشنبه 20 بهمن 1392 - 12:48 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 3974 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان هفته سوم بهمن 92
آسمان هفته سوم بهمن 92

آسمان این هفته را با یادآوری خبر ویژه برنامه رصدی شکار اجرام اعماق آسمان و عکاسی نجومی برای آماتورهای پیشرفته و شناخت صور فلکی و نحوه جهت یابی و مطالعات نجومی جهت افراد مبتدی آغاز می کنیم.  همانگونه که می دانید این ویژه برنامه در تاریخ 8 اسفند 92 بدور از آلودگی هوا و نور پایتخت  در کویر زیبای مرنجاب به اجرا در می آید و در کنار کاروانسرای تاریخی آن برنامه های آموزشی خاصی را برای علاقمندان به رصدهای کاربردی؛ گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران تدارک دیده است تا ضمن آشنایی با طبیعت منحصر بفرد کویر، تپه های شن روان و محیط زیست خاص منطقه، شب به یادماندنی برای سطوح مختلف سنی و تحصیلی، برنامه ریزی گردد. قطعا دوستداران آسمان فرصت را برای حضور در این آخرین شب رصدی سال 92 از دست نمی دهند.

*یکشنبه 20 بهمن 92 : ساعت 17:39 این روز مهر تابان در افق غرب – جنوب غرب فرو می رود و آسمان یک شب زیبای زمستانی رخ می نمایاند.  علت آنکه در هر هفته طلوع و غروب اولین روز آن را به شما یاد آور می شویم آن است که به تغییرات این زمانها در طول سال آشنا شده و همچنین تغییر طول روز نسبت به شب را که به آرامی صورت میگرد دنیال نمایید باشد که ضمن ارتقا دقت شما مخاطب گرامی, امکان تحقیق و پژوهش در این زمینه با این داده های اولیه آماری سالیانه بیش از پیش فراهم گردد.

برجیس غول پیکر جرم  درخشان اولیه شامگاه و در افق شرقی قابل مشاهده است. جرم درخشان بامدادی نیز که از افق شرق طلوع میکند، همان ملکه آسمان سیاره ناهید  خواهد بود.

در طول این هفته؛ سیار ه  تیر پس از غروب خورشید، در افق غرب  و در صورت فلکی سطل آب همنشین اورانوس سبز آبی است و به مرور این این همنشینی و صورت مورد نظر را ترک می نماید و کمتر از یک ساعت پس از غروب خورشید در افق غربی فرو می رود. یادتان باشد تیر(عطارد) حداکثر کشیدگی و یا همان جدایی از خورشید را پشت سر گذاشته و تا آخر این هفته به مرور به مهر تابان نزدیک و نزدیکتر شده و به علت مجاورت با نور شدید خورشید، غیر قابل رصد خواهد شد.

بهرام را بالاتر از ستاره سماک اعزل در برج فلکی خوشه(سنبله) و کیوان حلقه بر گردن را در برج میزان در طول شب با چشم غیر مسلح در منطقه البروج که قبلا برایتان توضیح داده ایم، بصورت یک جرم ستاره مانند می توانید مشاهده نمایید.

ساعت 06:58 دقیقه بامداد دوشنبه 21 بهمن مهر تابان از افق جنوب شرق طلوع و به زمین سرد گرما خواهد بخشید.

*چهارشنبه 23 بهمن92: برجیس را دراین شب بالاتر از ماه نزدیک به بدر در صورت فلکی دو پیکر مشاهده  می نمایید . جدایی این دو جرم حدود 6.5  درجه و این کمترین فاصله مه  و مشتری در بهمن 92 می باشد.

*پنجشنبه 24 بهمن92: دقایقی بعد از ساعت 22 این شب، ماه نزدیک به بدر، همنشین M67 در صورت فلکی خرچنگ(سرطان) در جنوب آسمان می شود. نور شدید ماه شاید مانع از عکاسی از این همراهی بسیار نزدیک این دو جرم باشد اما رصد و ثبت این واقعه با استفاده از فیلترها و فراهم نمودن شرایط مناسب با تلسکوپ، خالی از لطف نیست. این یک عبور خراشان از M67 از کنار ماه است در آسمان تهران است که در شمال شرق کشورمان این اجرام به هم نزدیکتر مشاهده می شوند و در برخی نقاط دنیا (شرق روسیه) تبدیل به یک اختفا خواهد شد و با روشهایی می توان چه بسا عکسهای زیبایی هم از آنها تهیه نمود.

 

*جمعه 25 بهمن92: ساعت 03:24 این شب و در حقیقت در بامداد شنبه 26 بهمن کره ماه به وضعیت بدر(ماه کامل) می رسد.

تا درودی دیگر بدرود



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون