*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
یک درصد از اندازه ی جهان

یک درصد از اندازه ی جهان
يكشنبه 29 دی 1392 - 13:20 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 10538 بازدید | 0 دیدگاه
یک درصد از اندازه ی جهان
جدیدترین برداشت کلی یک هنرمند ، دقیقترین اندازه گیری از جهان از BOSS . حوزه ها سایز کنونی " نوسانات صوتی باریون " (BAOs) را از جهان ابتدایی نشان می دهند ، که کمک کرده اند تا ما بتوانیم پراکندگی کهکشانها را که اکنون در جهان می بینیم ، تعیین نماییم . کهکشانها گرایشی جزئی به ردیف بندی در سرتاسر لبه ی حوزه ها دارند - این صف بندی به شدت در این اثر بزرگنمایی شده است . BAOsمی توانند بعنوان خط کش های استاندارد (خط سفید) جهت اندازه گیری فواصل تمام کهکشانها در جهان استفاده شوند . Credit : Zosia Rostomian , Lawrence Berkeley National Laboratory

وقتی پای دقت به میان می آید ، همه برای صد در صد مبارزه می کنند ، اما اندازه گیری فواصل کیهانی کمی به شانس نیز وابسته است . دقیقأ چند روز قبل ، محققین از " بررسی نوسانات طیفی باریون " (BOSS) به جهان گزارش داده اند که قادر بوده اند فاصله ی کهکشانهایی که بیش از 6 بیلیون سال نوری از ما دورند را تا حدود 1 درصد اندازه گیری کنند .  شاید این اطلاعیه چندان مهیج به نظر نمیرسد ، اما فکر آن را بکنید که این کار در دیگر پژوهشها چه معنایی دارد ! این اندازه گیری های جدید یک پارامتر از خاصیت های رایج " انرژی تاریک " -  منشأ انبساط جهان ، ارائه می دهد .

دیوید شگل (David Schlegel) فیزیکدان آزمایشگاه بین المللی Lawrence Berkeley (LBNL) و مدیر تحقیقاتی BOSS می گوید : " در زندگی روزمره ما چیزهای زیادی نیستند که ما را به معنی دقت یک درصدی برساند" او در ادامه می افزاید : " حالا دیگر من از اندازه ی جهان حتی بهتر از اندازه ی خانه ی خودم آگاهی دارم . "

یافته های تیم تحقیقاتی در نشست انجمن ستاره شناسی آمریکا توسط ستاره شناس دانشگاه هاروارد ، Daniel  Eisenstein ، مدیر Sloan Digital Sky Survey III ( SDSS-III) ، سازمان جهانی که BOSS را نیز در بر می گیرد ، ارائه شد . اینها به  تفصیل در سری مقالات ارائه شده به نشریات با همکاری BOSS در ماه گذشته ، شرح داده شد که تمامی آنها هم اکنون به صورت آنلاین و نسخه های پیش از چاپ قابل دسترسی است .

Eisenstein می گوید : " تعیین فاصله یک چالش بنیادی و اولیه در ستاره شناسی است . شما جرمی را در آسمان می بینید - چقدر دور است ؟ به محض اینکه متوجه فاصله آن می شوید ، همه چیز را به طور خیلی آسانتر و ناگهانی درباره ی آن فرا می گیرید ."

وقتی صحبت از اندازه گیری فواصل در فضا به میان می آید ، ستاره شناسان از روش های بسیاری استفاده می کنند . به منظور اندازه گیری فواصل تا سیارات از رادار استفاده شده است ، اما آن هم الزام خودش را دارد - رفتن به دوردستها در فضا معنای ضعیفی از یک روش مستقیم است . با اینکه این ثابت شده که آنها به طرزی فوق العاده دقیق هستند ، اما همچنان عامل ناپایداری (عدم قطعیت) نیز درگیر است - عاملی که از آن به عنوان درصد یاد می شود . به عنوان مثال ، اگر برآن بودید که فاصله از یک جرم 200 مایلی را در محدوده مقدار دقیق 2 مایل اندازه گیری کنید ، شما آنرا با دقت 1% اندازه گیری کرده اید .  به بیان کیهانی ، در واقع تنها تعدادی از صد ستاره و مشتی از خوشه های ستاره ای به قدر کافی نزدیک اند که می توان فاصله ی آنها را مطابق پیش بینی های دقیق انجام شده بدست آورد . آنها در محدوده راه شیری ساکنند و تنها چند هزار سال نوری از ما فاصله دارند . BOSS آنها را به حداکثر می برد ... اندازه گیری های آن به خوبی به فراسوی مرزهای کهکشانی ما می روند ، بیشتر از یک میلیون بار دورتر ، و با یک دقت بی سابقه از نقشه های جهان .

از این اندازه گیری های جدید و بسیار دقیق از فواصل ، سپاسگزاریم ، ستاره شناسان BOSS در زمینه انرژی تاریک پیشرفت کرده اند . Eisenstein می گوید : " ما هنوز هم متوجه نشدیم که انرژی سیاه دقیقأ چیست ، اما می توانیم خواص آن را اندازه گیری کنیم و سپس آن مقادیر را با آنچه در انتظار داشتیم مقایسه کنیم . این است فهم کنونی ما از جهان . هر چه اندازه گیری هایمان بهتر باشد ، بیشتر نیز یاد خواهیم گرفت . "

فقط این چگونه انجام پذیرفته است ؟ بدست آوردن یک اندازه گیری یک درصدی در 6 بیلیون سال نوری به سادگی اندازه گیری یک جرم منظومه خورشیدی و یا حتی جرمی در محدوده کهکشان ما نیست . در این لحظه است که BOSS به میان می آید و ایفای نقش می کند . این بزرگترین پروژه از بین 4 پروژه ای است که SDSSIII می سازد ، و جهت بهره برداری از این تکنیک ساخته شده : اندازه گیری باصطلاح BAOs و امواج دوره ای ظریف در توزیع کهکشانها در جهان هستی . این امواج کوچک اثرامواج سنگینی هستند که روزگاری جهان را در یک آن گشت ، همه چیز بسیار داغ و فشرده بود که فوتون ها با باریون ها گذر کردند - چیزهایی که بعدها هسته اتمها را ساختند . از زمانی که اندازه ی این امواج کوچک شناخته شده اند ، آن اندازه ها امروزه می توانند توسط کهکشانهای نقشه برداری شده اندازه گیری شوند .

اشلی راس ( Ashley Ross ) ، ستاره شناس از دانشگاه Portsmouth می گوید : " با این اندازه گیری های کهکشان ، طبیعت به ما یک خط کش زیبا داده است . و اگر این خط کش به طور اتفاقی نیم بیلیون سال نوری طول داشته باشد ، ما می توانیم از آن جهت اندازه گیری دقیق فواصل استفاده کنیم ، حتی از خیلی فاصله های دورتر .

با استفاده از ابزارهای سنجش تخصصی آن ، که می تواند اندازه گیری جزئی از هزار کهکشان را در یک لحظه داشته باشد ، BOSS به یک چالش بزرگ برده شد - نقشه برداری موقعیت بیش از یک میلیون کهکشان . کایک پن ( Kaike Pan ) که تیم ناظران ( راصدان ) در SDSS-III's Sloan Foundation را با تلسکوپ 2.5 متری در Apache Point Observatory در نیو مکزیکو ، رهبری می کند ، می گوید : " در یک شب ستاره ای صاف وقتی همه چیز عالی پیش می رود ، ما می توانیم بیش از 8000 کهکشان و کوازار را بر روی نقشه اضافه کنیم .

با اینکه تیم تحقیقاتی BOSS نخستین نقشه های کهکشانی اش را ارائه داده است و اندازه گیری های BAO را از سال پیش آغاز کرده است ، این داده جدید دو چندان بیشتر منطقه را پوشش می دهد و حتی یک اندازه گیری دقیق بیشتری را می دهد - که شامل آنهایی است که در نزدیکی کهکشانها هستند .

ستاره شناس دانشگاه Portsmouth ، ریتا توجیرو ( Rita Tojeiro) ، از اعضای هیئت علمی گروه پژوهشی خوشه های کهکشانی BOSS با همراهی Jeremy Tinker از دانشگاه نیویورک ، توضیح می دهد که : " این اندازه گیری ها ی از دو فاصله ی مختلف به ما این اجازه را می دهند که متوجه شویم چگونه انبساط جهان طی این مدت تغییر کرده است ، و ما را کمک می کند تا دریابیم که دلیل این شتاب چیست . همچنین یک پژوهش یکسان توسط خانم Mariana Vargas -Magana محقق پست دکترا از دانشگاه Carnegie Mellon  انجام پذیرفته است . به منظور میسر ساختن دقت بیشتری ، او تمام اثرهای ظریفی که می توانست بر روی اندازه گیری های BOSS تأثیر بگذارد را مورد بررسی قرار داد . او می گوید : " وقتی شما سعی می کنید که به 'یک درصد' برسید ، باید تصوری خیالی درباره ی همه چیز داشته باشید که می توانستند کمی دچار اشتباه شوند " . برای مثال ، تفاوت های جزئی در اینکه چگونه کهکشانها شناسایی شدند می توانستند در تمام اندازه گیری پراکندگی هایشان مورد توجه قرار گیرند ، بنابراین قسمت های مختلف آسمان می بایست که با دقت بررسی شود . Vargas - Magana می گوید : " خوشبختانه ، تعداد خوبی از افراد با دقت در تیم ما وجود دارد که فرضیه هایمان را چک کنند . همچنین همگی آنها خشنودند (از کارکردشان) ، ما مطمئنیم که هیچ چیز را از دست ندادیم " .

در حال حاضر ، این یافته های جدید BOSS می تواند نسبت به آنچه که ما انتظار داریم انرژی تاریک را شکل دهد با ثبات به نظر برسند - یک یافته ثابت در طول تاریخ جهان . بنابر اخبار منتشر شده ، این " ثابت کیهانی " یکی از تنها 6 شماره ای است که به ساختن یک مدل که با مقیاس و ساختار جهان مقارن است ، نیاز داشت . Schlegel این 6 عدد مدل را با یک قطعه شیشه مقایسه می کند ، که در مکانی توسط پیچ هایی محکم شده اند که اندازه گیری های متفاوتی از تاریخ جهان را ارائه می دهند . او می گوید : " BOSS امروزه یکی از محکم ترین آن پیچها را دارد ، و ما تنها یک نیم پیچ به آن دادیم . هر بار که کشش و فشار را بالا می برید و شیشه نمی شکند ، آنجاست که یک موفقیت از این مدل را دیده ایم " .

منبع: UniverseToday.com

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون