*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی آسمان هفته

رویدادهای نجومی آسمان هفته
يكشنبه 29 دی 1392 - 12:25 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 7610 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی آسمان هفته

* شنبه 28 دیماه 92: مهر تابان ساعت  17:17  این روز در افق جنوب غرب فرو رفت.

* یکشنبه 29 دیماه 92: خورشید ساعت 17:18 در شامگاه این روز غروب می کند.

سیاره تیر اینک شامگاهی شده است و در رصدگاه‌های دور از غبار افق و خارج از شهرهای بزرگ می توان شرایط بهتری را برای رصد غزال تیز پای منظومه خورشیدی متوقع بود و تا کمتر از یک ساعت بعد از غروب خورشید، فرصت مشاهده این جرم زیبا را در افق غربی خواهید داشت.

سیاره نپتون کماکان در برج فلکی سطل آب(دلو) جا خوش کرده است و برای رصد نیاز به یک تلسکوپ دارد.

سیاره سبز آبی اورانوس خواهرخوانده نپتون نیز هنوز در صورت فلکی ماهی‌ها (حوت) قرار داشته و هر چند در قدر مشاهده با چشم غیر مسلح قراردارد اما باز هم برای رصد آن به یک تلسکوپ آماتوری نیازمندید.

ماه در وضعیت کوژ ماه کاهنده، طی شب قبل و امشب در برج فلکی شیر (اسد) که یادآور لوگو انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد، قرار دارد. کم کم بعد از وضعیت بدر شرایط برای رصد دهانه‌ها و کلا عوارض سطحی ماه بهتر فراهم می شود.

خلاف اعتقاد عمومی که بهترین شرایط مشاهده ماه را در شب‌های ماه کامل می دانند، باید گفت که ماه در دیگر اهله خود (بجز بدر) شرایط بهتری برای رصد  و مطالعه کاربردی دارد؛ چرا که خورشید وقتی با زاویه به آن بتابد، پستی و بلندی های ماه از خود سایه خواهند داشت.

برجیس غول پیکر که قبل از غروب خورشید از افق شرق شمال شرق همراه با برج فلکی دو پیکر طلوع نموده است، با چشم غیر مسلح بسیار درخشان دیده می شود و بصورت یک جرم ستاره مانند با چشم غیر مسلح دیده می شود.

بهرام سرخ رو در برج فلکی خوشه است  و به سان ستاره قرمز رنگی با چشم دیده می شود.

کیوان حلقه بر گردن در برج ترازو است  و به رنگ زرد در منطقه البروج قرار دارد.

منطقه البروج نوار فرضی با پهنای 18 درجه(9 درجه از هر طرف دایره البروج) است که مهر درخشان و ماه تابان به همراه سیارات را باید در این منطقه جستجو کرد. Zodiac نام لاتین این موقعیت خاص از آسمان است که به معنای مکان حیوانات بوده و علت این نامگذاری آن است که صور منطقه البروج عموماً نام‌های حیوانی دارند.

ناهید هم از آسمان شامگاهی به صبحگاهی خزیده است و بهتر است در هفته های آتی متوقع رصد مناسب این ملکه بلا منازع آسمان باشیم.

ساعت 07:12 روز دوشنبه 30 دیماه 92 ، مهر تابان از افق جنوب شرقی سر بر می آورد  و به یک شب سرد زمستانی دیگر پایان می دهد.

*جمعه 4 بهمن ماه 92 : ساعت 08:50 صبح این روز ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد.

بیان این  رویدادها را بصورت زنده، هر هفته شنبه ها و دوشنبه ها و در برخی هفته ها دوشنبه ها در برنامه علمی روزنه از رادیو سراسری ایران بر روی موج ای ام ردیف 900 مگاهرتز،  می توانید بشنوید.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون