*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
تصاویر ناسا از محل فرود ماهنورد چین

تصاویر ناسا از محل فرود ماهنورد چین
جمعه 13 دی 1392 - 19:02 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5000 بازدید | 0 دیدگاه
تصاویر ناسا از محل فرود ماهنورد چین
فلش بزرگتر فرودگر چانگه-3 و فلش کوچکتر ماهنورد یوتو

دوربین پرقدرت مدارگرد اکتشافی ماه ناسا (LRO) تصاویری از محل فرود ماهنورد چین بر سطح ماه تهیه کرده است.

فضاپیمای بدون سرنشین چانگه-3 حامل ماهنورد Jade Rabbit یا «یوتو» 14 دسامبر (23 آذر) در دشت گسترده Sinus Iridum (خلیج رنگین کمان) ماه فرود آمد.

مدارگرد اکتشافی ماه ناسا در لحظه فرود ماهنورد چین از منطقه بسیار دور بود، اما در تاریخ 24 دسامبر (سوم دی) با رسیدن به محل فرود مجموعه تصاویری از منطقه را ثبت کرده است.

با کمک این تصاویر که از ارتفاع 150 کیلومتری تهیه شده است، موقعیت و مختصات دقیق سایت فرود ماهنورد چین مشخص می‌شود.

مقایسه تصاویر قبلی تهیه شده از این منطقه و تصاویر گرفته شده بعد از فرود ماهنورد نشان می‌دهد، مختصات دقیق فرود در 60 متری شرق لبه دهانه برخوردی به قطر 450 متر با لایه ضخیمی از مواد آتشفشانی است.

پهنای ماهنورد یوتو تنها 150 سانتی‌متر است، با این حال دوربین زاویه باریک (NAC) مدارگرد ناسا به دو دلیل موفق به تهیه تصویر از ماهنورد شده است؛ نخست پنل‌های خورشیدی نصب شده روی ربات به انعکاس نور کمک می‌کنند و در این حالت ماهنورد به شکل دو پیکسل درخشان دیده می‌شود.

از سوی دیگر خورشید در حال غروب باعث ایجاد سایه فرودگر چانگه-3 و ماهنورد یوتو بر سطح ماه می‌شود که تشخیص کاوشگر را از تخته سنگ‌ها امکان‌پذیر می‌کند.

نخستین ماهنورد چین از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند سیستم ناوبری خودکار و طراحی ویژه چرخ‌ها با قابلیت حرکت بر سطح پودر‌ مانند ماه برخوردار است؛ همچنین می‌تواند از موانع با زاویه 30 درجه بالا رفته و با سرعت 200 متر در ساعت حرکت کند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون