*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
هلال باریک ناهید را ببینید

هلال باریک ناهید را ببینید
شنبه 7 دی 1392 - 11:34 | شاخه : | مترجم : الهه نجفی | 13766 بازدید | 0 دیدگاه
هلال باریک ناهید را ببینید
هلال باریک ناهید را ببینید
ناهید درخشان ترین سیاره منظومه شمسی در آسمان غروب اوایل دسامبر به اندازه کافی بالا است ، اما در حال حاضر هر شب اندکی پایین تر در آسمان ظاهر می شود. تا پایان دسامبر ، برای ناظران در مدارهای نیمه استوایی شمالی در زاویه کمتر از 15 درجه بالای افق جنوب غرب دیده می شود. بنابراین پیش از آنکه ناپدید شود رصد آن را از دست ندهید.

ناهید اغلب از داخل تلسکوپ تصویر کسل کننده ای دارد_ تنها یک دایره سفید بدون عارضه خاص دیده می شود. و دیگر اینکه اغلب این سیاره بسیار کوچک است _ هنگام ناپدید شدن در پشت خورشید تنها 10 قوس درجه قطر دارد. که در مقایسه با مشتری (هرمز- برجیس) که هیچگاه کمتر از 30 قوس درجه قطر ندارد، کوچک است.

اما ناهید در 11 ژانویه با مقارنه داخلی، درنزدیکترین فاصله مستقیم بین ما (زمین) و خورشید خواهد بود. و برای چند هفته در قبل و بعد از آن تاریخ ، ناهید با تلسکوپ واقعا تماشایی به نظر می رسد _ به صورت یک هلال باریک و بلند. در واقع هلال ناهید هم اکنون بلندتر از عرض مشتری بصورت شاخ به شاخ است. این امر به هر حال جالب توجه است اما هم اکنون در آن تشکیک می شود زیرا مشتری نیز در حال رسیدن به بزرگترین اندازه خود ( در 4 ژانویه) است. این بدان معنی است که هم ناهید و هم مشتری دو سیاره درخشان آسمان در دو هفته اول ژانویه به بزرگترین اندازه خود در آسمان می رسند.

در واقع شما می توانید آنها را بطور مستقیم مقایسه کنید زیرا مشتری هم اکنون در حال اوج گرفتن در جهت شرق- شمال شرق کمی پیش از ناهید در جنوب غرب است. این امر تصادفی نیست که آنها در دو سوی مقابل آسمان ظاهر می شوند؛ در اوائل ژانویه خورشید، زمین و مشتری همگی بر یک خط مستقیم قرار خواهند گرفت که مشتری و ناهید در دو سوی زمین قرار دارند. ناهید هم اکنون بطور قابل دید از شبی به شب دیگر در حال تغییر است، همچنانکه بین زمین و خورشید جابجا می گردد؛ هلال در 17 دسامبر 17% روشنایی داشت که در 24 دسامبر به 10% و در غروب روز اول ژانویه تنها 4% روشن خواهد بود. هلال ناهید هم اکنون چنان بلند و باریک است که می تواند با دوربین دو چشمی با حمایت ثابت دیده شود و حتی برخی رصدگران مشتاق بدون کمک لوازم اپتیکی آن را در آسمان یافته اند.

دیدن هلال ناهید با تلسکوپ هنگام مقارنه داخلی بسیار تماشایی خواهد بود اما همچنین پیدا کردن آن در ارتفاع کم در هوای گرگ و میش روشن بسیار سخت خواهد بود – و بطور بالقوه پر خطر خواهد بود چنانچه شما هنگامی که در آسمان بالا است قبل از غروب به دنبال آن بگردید.

هنگامیکه ناهید در اواخر ماه ژانویه دوباره برای دیدن آسان پدیدار می شود به اندازه اکنون تماشایی خواهد بود اما تنها در آسمان قبل از سحر قابل رؤیت خواهد بود. زمانیکه اکثر مردم ترجیح می دهند در این موقع از سال در تخت و زیر پوشش گرم باشند.

منبع: Sky&Telescope
مترجم : الهه نجفی
دانشجوی مقطع دکترای معماری و مدرس دانشگاه


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون