*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
ابرنواخترهای عجیب با درخشش 100 برابری

ابرنواخترهای عجیب با درخشش 100 برابری
شنبه 7 دی 1392 - 10:53 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3077 بازدید | 0 دیدگاه
ابرنواخترهای عجیب با درخشش 100 برابری
ابرنواخترهای عجیب با درخشش 100 برابری
ستاره‌شناسان آمریکایی از کشف دو ابرنواختر با فاصله 10 میلیارد سال نوری از زمین خبر داده‌اند که 100 برابر درخشان‌تر از ابرنواخترهای عادی هستند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا می‌گویند که این اجسام تازه کشف شده از آن جهت گیج‌کننده هستند که ساز و کار تامین‌کننده نیرو برای بیشتر ابرنواخترها که در اثر فروپاشی یک ستاره غول‌پیکر به یک سیاه‌چاله و یا یک ستاره نوترونی عادی شکل می‌گیرند، نمی‌تواند درخشش بیش از اندازه آنها را توضیح دهد.

این دو ابرنواختر غیرمنتظره که در سالهای 2006 و 2007 کشف شده‌اند، بقدری غیرعادی هستند که ستاره‌شناسان ابتدا نمی‌توانستند ماهیت آنها را شناسایی کرده یا حتی فاصله آنها تا زمین را تعیین کنند.

یکی از این دو ابرنواختر موسوم به SNLS-06D4eu، دورترین و شاید درخشان‌ترین عضو دسته نوظهور انفجارهایی موسوم به ابرنواخترهای فوق‌درخشان است. این دو جسم متعلق به دو زیرگروه خاص ابرنواخترهای فوق‌درخشان هستند که هیدروژن ندارند.

بررسی‌های بیشتر نشان داد که چنین ابرنواخترهایی احتمالا نیروی خود را با تولید یک مغنااختر بدست آورده‌اند. مغنااخترها، ستاره‌های نوترونی دارای میدان مغناطیسی بسیار نیرومندی هستند که صدها بار در ثانیه گردش می‌کنند.

به گفته دانشمندان، چنین ابرنواخترهای درخشانی بسیار نادر هستند و تنها شاید در هر 10 هزار ابرنواختر عادی رخ بدهند.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون