*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
گزارش برنامه گشت رصدی - آموزشی اجرام غیر ستاره ای

گزارش برنامه گشت رصدی - آموزشی اجرام غیر ستاره ای
سه شنبه 17 دی 1387 - 17:22 | شاخه : | 8342 بازدید | 0 دیدگاه
روزهای پایانی سال جاری ، میزبان شاید یکی از پربارترین و خاطره انگیز ترین برنامه های رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران بود . این برنامه طبق قرار قبلی بنا بود در روزهای 18و 19 بهمن ماه برگزار شود که به دلیل ابری بودن هوای رصدگاه ، برگزاری آن به علت لزوم حضور کمرنگ ماه در آسمان ،  به مدت چهار هفته به تعویق افتاد و در 16 و 17 اسفند ماه در همان مکان در نظر گرفته شده ، یعنی کاروانسرای تاریخی شاه عباسی روستای ده نمک استان سمنان با موفقیت برگزار شد .
در برنامه ای که در نوع خود اولین برنامه برای آماده سازی و آموزش رصد گران مشتاق کشور به جهت شرکت در رقابت های رصدی در سال های آینده بود ؛ گروه شرکت کنند گان تهرانی ، میزبان شرکت کنندگانی پر تلاش از استان های سمنان- یزد – خراسان – مرکزی و مازندران بود . طبق برنامه افراد ثبت نام شده در ساعت 13:3بعد از ظهر روز پنجشنبه 16 اسفند ماه در محل دفتر انجمن حضور یافتند . سرانجام گروهی 45 نفره از شرکت کنند گان در برنامه ، در ساعت 14:3بعد از ظهر از تهران عازم مقصد شدند و اتوبوس پس از گذشت حدودا 3 ساعت به محل کاروانسرا رسید .
غروب زیبای خورشید در افق باز و کم غبار این روستا در آن روز صحنه نمایشی زیبایی راخلق کرده و سرآغاز و نوید بخش یک شب پربار رصدی بود .
گروه پس از آنکه دقایقی را در محیط اطراف کاروانسرا سپری کرده و به گشت و پیاده روی مختصری به جهت آشنایی با محیط روستا پرداختند ، با هماهنگی اطلاع آقای مهندس مسعود عتیقی – مدیر اجرایی و سرپرست این برنامه – همگی در گوشه جنوب شرقی کاروانسرا جمع شدند و قرار شد تا فعالیت شبانه در قالب سه گروه مجزا آغاز شود . سرپرستی و راهنمایی این سه گروه ، به ترتیب بر عهده آقایان علی ابراهیم جباری ( از برندگان رقابت ماراتن مسیه ایران در سال جاری و دعوت شده به برنامه ) – محمد احمد خانی ( مربی رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران ) و محمد نیلفروشان ( داور فعلی رقابت های رصدی ایران و دعوت شده برنامه ) بودند .
رصدگران شرکت کننده در این برنامه که در گروه اول جای داده شدند عبارت بودند از :
آقایان شعیب فولادیان – آرمان حقیقی – پویا درچمن -  علیرضا خوش زبان – سامان کارگر -  احمدرضا اسدی – علیرضا اسنجانی  و بهنام پور قاسمی و خانم ها زهرا علی بیگلو – مریم دری منش – مونا کریمی نژاد – ریحانه مغروری – مریم مکاری و زیبا شرفی .
گروه دوم رصدی نیز شامل رصد گران زیر بودند :
آقایان آرش فراست – علیرضا خسرو آبادی – علی ناصری و هوشنگ ثاقبی و خانم ها فاطمه عرفانیان – فاطمه السادات منصورزاده – مهسا شادمهر – گیلدا رحیمی – ستاره عظیمی فر – مریم جعفر زاده -  منصوره محمدی و انسیه گلپایگانی .
و سرانجام گروه سوم نیز از آقایان امیر حسین اسماعیلی و احسان اسماعیلی – محمد مهدی عسگری – حسن دهنوی – سعید جمالی و حمید مجد آبادی و خانم ها صنم ایوبی – محبوبه ابوالحسنی – پارمیدا طوسی – زینب امیری – زهرا خوش صحبتان – سپیده مجد آبادی و سارا یوسفی مشهور تشکیل شده بود .
طبق برنامه و با توجه به هویت این برنامه آموزشی، ابتدا گروه های رصدی از ساعت 19:3الی 21:0با کره سماوی و صورت ها فلکی آسمان زمستانی و نیز تعاریفی همچون ستاره ، سیاره ، نوار منطقه البروج ، چگونگی درجه بندی آسمان و نیز تقسیم بندی ستاره ها در قدر های با  نورانیت مختلف آشنا شدند و بسیاری از آموزه های پیشین خود در کلاس های تئوری و برنامه های رصدی گذشته را به یاد آورده و به عینه مشاهده کردند . پس از آن نوبت به صرف شام آماده شده رسید و همگی در جمعی صمیمانه ، در راس جنوب شرقی کاروانسرا مشغول خوردن شام شدند .
در بخش دوم برنامه نیز ، نوبت به رصد اجرام غیر ستاره ای موجود در فهرست شارل مسیه رسید که بخش اعظمی از زمان شب رصدی را به خود اختصاص داد و تصویرهای زیبای بسیاری از اجرام دیده شده را در اذهان تمامی رصد گران بر جای گذاشت . ابزارهای رصدی گروه در این برنامه ، یک دستگاه تلسکوپ 1اینچ اشمیت کاسگرین Mead 10” LX20GPS   و یک تلسکوپ 4.5 اینچ Sky View  به همراه دروبین دو چشمی 7* 15 بود ؛ اما برخی از شرکت کنندگان نیز از ابزارهای خود ، که شامل دوربین های دو چشمی و تلسکوپ های شکستی می شد استفاده کردند . در این بخش از برنامه با راهنمایی کارشناسان رصدی برنامه ، برخی از اجرام غیر ستاره ای فهرست مسیه شامل جرم های :
M104 – M103 – M97 – M92 – M82 – M8– M71 – M67 – M57 – M53 – M51 – M47 – M46 – M45 – M44 – M43 – M42 – M41 – M38 – M37 – M36 – M35 – M29 – M27 – M24 – M22 – M21 – M2– M17 – M16 – M13 – M8 – M7 – M5 – M4 – M1
از درون ابزارهای مختلف دیده شده و در مورد آنها توضیحاتی داده شد . این اجرام در گروهای مختلف اجرام غیر ستاره ای ، اعم از خوشه های باز و بسته ستاره ای ، سحابی های گسترده و سیاره نما و کهکشان ها قرار می گرفتند و شرکت کنند گان با نمونه هایی از این دسته اجرام به خوبی آشنا شدند . همچنین در بخش دیگری از بخش دوم برنامه ، نحوه کار با تلسکوپ های الکترونیک و غیر الکترونیک توضیح داده شد و در مورد ترکیب اپتیکی ابزارهای گوناگون نیز صحبت به میان آمد .
این بخش از برنامه که با استراحت و پذیرایی های متعدد و مختصری نیز همراه بود ، تا ساعات میانی بامداد روز جمعه 17 اسفند ماه ادامه یافت و در بخش پایانی برنامه نیز شرکت کنند گان بار دیگر روی بام کاروانسرا مستقر شده  وبا صورت  های فلکی مخصوص ماه های سال که در نوار منطقه البروج قرار می گیرند و اجرام قابل مشاهده با چشم غیر مسلح در نوار راه شیری آشنا شدند . در طول شب نیز رصد گران سیاره های  مریخ ، زحل ، مشتری ، زهره و عطارد را رصد کرده و جذابیت های برخی از آنها را ، از جمله حلقه و قمر های زحل و قمر های گالیله ای مشتری را رصد کردند .
در پایان انجمن مراتب تشکر ویژه خود را از آقایان محمد نیلفروشان ( دانشجوی کارشناسی ارشد اخترفیزیک دانشگاه زنجان ) علی ابراهیم جیاری ( دانشجوی ترم آخر رشته فیزیک دانشگاه شهید بهشتی تهران ) محمد احمد خانی ( مربی رصدی انجمن نجوم آماتوری ) و امیر فراقی ( تهیه کننده متن های ارائه شده به رصد گران در طول شب ) و نیز خانم  فاطمه السادات منصورزاده  که گروه را در برگزاری برنامه ای موفق همراهی کردند .
امیدوارم شاهد برنامه هایی پربار و خاطره انگیز در سال آینده باشیم ....


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون