»
»
»
گزارش برنامه گشت رصدی - آموزشی اجرام غیر ستاره ای

گزارش برنامه گشت رصدی - آموزشی اجرام غیر ستاره ای
سه شنبه 17 دی 1387 - 17:22 | شاخه : | 8312 بازدید | 0 دیدگاه
روزهای پایانی سال جاری ، میزبان شاید یکی از پربارترین و خاطره انگیز ترین برنامه های رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران بود . این برنامه طبق قرار قبلی بنا بود در روزهای 18و 19 بهمن ماه برگزار شود که به دلیل ابری بودن هوای رصدگاه ، برگزاری آن به علت لزوم حضور کمرنگ ماه در آسمان ،  به مدت چهار هفته به تعویق افتاد و در 16 و 17 اسفند ماه در همان مکان در نظر گرفته شده ، یعنی کاروانسرای تاریخی شاه عباسی روستای ده نمک استان سمنان با موفقیت برگزار شد .
در برنامه ای که در نوع خود اولین برنامه برای آماده سازی و آموزش رصد گران مشتاق کشور به جهت شرکت در رقابت های رصدی در سال های آینده بود ؛ گروه شرکت کنند گان تهرانی ، میزبان شرکت کنندگانی پر تلاش از استان های سمنان- یزد – خراسان – مرکزی و مازندران بود . طبق برنامه افراد ثبت نام شده در ساعت 13:3بعد از ظهر روز پنجشنبه 16 اسفند ماه در محل دفتر انجمن حضور یافتند . سرانجام گروهی 45 نفره از شرکت کنند گان در برنامه ، در ساعت 14:3بعد از ظهر از تهران عازم مقصد شدند و اتوبوس پس از گذشت حدودا 3 ساعت به محل کاروانسرا رسید .
غروب زیبای خورشید در افق باز و کم غبار این روستا در آن روز صحنه نمایشی زیبایی راخلق کرده و سرآغاز و نوید بخش یک شب پربار رصدی بود .
گروه پس از آنکه دقایقی را در محیط اطراف کاروانسرا سپری کرده و به گشت و پیاده روی مختصری به جهت آشنایی با محیط روستا پرداختند ، با هماهنگی اطلاع آقای مهندس مسعود عتیقی – مدیر اجرایی و سرپرست این برنامه – همگی در گوشه جنوب شرقی کاروانسرا جمع شدند و قرار شد تا فعالیت شبانه در قالب سه گروه مجزا آغاز شود . سرپرستی و راهنمایی این سه گروه ، به ترتیب بر عهده آقایان علی ابراهیم جباری ( از برندگان رقابت ماراتن مسیه ایران در سال جاری و دعوت شده به برنامه ) – محمد احمد خانی ( مربی رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران ) و محمد نیلفروشان ( داور فعلی رقابت های رصدی ایران و دعوت شده برنامه ) بودند .
رصدگران شرکت کننده در این برنامه که در گروه اول جای داده شدند عبارت بودند از :
آقایان شعیب فولادیان – آرمان حقیقی – پویا درچمن -  علیرضا خوش زبان – سامان کارگر -  احمدرضا اسدی – علیرضا اسنجانی  و بهنام پور قاسمی و خانم ها زهرا علی بیگلو – مریم دری منش – مونا کریمی نژاد – ریحانه مغروری – مریم مکاری و زیبا شرفی .
گروه دوم رصدی نیز شامل رصد گران زیر بودند :
آقایان آرش فراست – علیرضا خسرو آبادی – علی ناصری و هوشنگ ثاقبی و خانم ها فاطمه عرفانیان – فاطمه السادات منصورزاده – مهسا شادمهر – گیلدا رحیمی – ستاره عظیمی فر – مریم جعفر زاده -  منصوره محمدی و انسیه گلپایگانی .
و سرانجام گروه سوم نیز از آقایان امیر حسین اسماعیلی و احسان اسماعیلی – محمد مهدی عسگری – حسن دهنوی – سعید جمالی و حمید مجد آبادی و خانم ها صنم ایوبی – محبوبه ابوالحسنی – پارمیدا طوسی – زینب امیری – زهرا خوش صحبتان – سپیده مجد آبادی و سارا یوسفی مشهور تشکیل شده بود .
طبق برنامه و با توجه به هویت این برنامه آموزشی، ابتدا گروه های رصدی از ساعت 19:3الی 21:0با کره سماوی و صورت ها فلکی آسمان زمستانی و نیز تعاریفی همچون ستاره ، سیاره ، نوار منطقه البروج ، چگونگی درجه بندی آسمان و نیز تقسیم بندی ستاره ها در قدر های با  نورانیت مختلف آشنا شدند و بسیاری از آموزه های پیشین خود در کلاس های تئوری و برنامه های رصدی گذشته را به یاد آورده و به عینه مشاهده کردند . پس از آن نوبت به صرف شام آماده شده رسید و همگی در جمعی صمیمانه ، در راس جنوب شرقی کاروانسرا مشغول خوردن شام شدند .
در بخش دوم برنامه نیز ، نوبت به رصد اجرام غیر ستاره ای موجود در فهرست شارل مسیه رسید که بخش اعظمی از زمان شب رصدی را به خود اختصاص داد و تصویرهای زیبای بسیاری از اجرام دیده شده را در اذهان تمامی رصد گران بر جای گذاشت . ابزارهای رصدی گروه در این برنامه ، یک دستگاه تلسکوپ 1اینچ اشمیت کاسگرین Mead 10” LX20GPS   و یک تلسکوپ 4.5 اینچ Sky View  به همراه دروبین دو چشمی 7* 15 بود ؛ اما برخی از شرکت کنندگان نیز از ابزارهای خود ، که شامل دوربین های دو چشمی و تلسکوپ های شکستی می شد استفاده کردند . در این بخش از برنامه با راهنمایی کارشناسان رصدی برنامه ، برخی از اجرام غیر ستاره ای فهرست مسیه شامل جرم های :
M104 – M103 – M97 – M92 – M82 – M8– M71 – M67 – M57 – M53 – M51 – M47 – M46 – M45 – M44 – M43 – M42 – M41 – M38 – M37 – M36 – M35 – M29 – M27 – M24 – M22 – M21 – M2– M17 – M16 – M13 – M8 – M7 – M5 – M4 – M1
از درون ابزارهای مختلف دیده شده و در مورد آنها توضیحاتی داده شد . این اجرام در گروهای مختلف اجرام غیر ستاره ای ، اعم از خوشه های باز و بسته ستاره ای ، سحابی های گسترده و سیاره نما و کهکشان ها قرار می گرفتند و شرکت کنند گان با نمونه هایی از این دسته اجرام به خوبی آشنا شدند . همچنین در بخش دیگری از بخش دوم برنامه ، نحوه کار با تلسکوپ های الکترونیک و غیر الکترونیک توضیح داده شد و در مورد ترکیب اپتیکی ابزارهای گوناگون نیز صحبت به میان آمد .
این بخش از برنامه که با استراحت و پذیرایی های متعدد و مختصری نیز همراه بود ، تا ساعات میانی بامداد روز جمعه 17 اسفند ماه ادامه یافت و در بخش پایانی برنامه نیز شرکت کنند گان بار دیگر روی بام کاروانسرا مستقر شده  وبا صورت  های فلکی مخصوص ماه های سال که در نوار منطقه البروج قرار می گیرند و اجرام قابل مشاهده با چشم غیر مسلح در نوار راه شیری آشنا شدند . در طول شب نیز رصد گران سیاره های  مریخ ، زحل ، مشتری ، زهره و عطارد را رصد کرده و جذابیت های برخی از آنها را ، از جمله حلقه و قمر های زحل و قمر های گالیله ای مشتری را رصد کردند .
در پایان انجمن مراتب تشکر ویژه خود را از آقایان محمد نیلفروشان ( دانشجوی کارشناسی ارشد اخترفیزیک دانشگاه زنجان ) علی ابراهیم جیاری ( دانشجوی ترم آخر رشته فیزیک دانشگاه شهید بهشتی تهران ) محمد احمد خانی ( مربی رصدی انجمن نجوم آماتوری ) و امیر فراقی ( تهیه کننده متن های ارائه شده به رصد گران در طول شب ) و نیز خانم  فاطمه السادات منصورزاده  که گروه را در برگزاری برنامه ای موفق همراهی کردند .
امیدوارم شاهد برنامه هایی پربار و خاطره انگیز در سال آینده باشیم ....


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون