*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آیا آیسان "دنباله دار قرن" باقی خواهد ماند ؟!

آیا آیسان "دنباله دار قرن" باقی خواهد ماند ؟!
پنجشنبه 7 آذر 1392 - 22:05 | شاخه : | نويسنده : امین دالوند | 7415 بازدید | 0 دیدگاه
آیا آیسان "دنباله دار قرن" باقی خواهد ماند ؟!
آیا آیسان "دنباله دار قرن" باقی خواهد ماند ؟!

دنباله دار آیسان (ISON) در این روزها به نزدیکترین فاصله مداری خود نسبت به خورشید می رسد. این فاصله برابر با 0.012 فاصله متوسط زمین تا خورشید(AU) و برابر با 1.860.000 کیلومتر خواهد بود و دنباله دار موردنظر تقریبا از 1.165.000 کیلومتری بالای سطح خورشید عبور خواهد کرد، که در این صورت تبدیل به یک دنباله دار خورشید خراش یا "Sun grazer " می گردد. بنظر می رسد در این شرایط درخشانتر از ماه بدر شود ! اما روشنایی آن بسرعت از مقدار موردنظر کاهش خواهد یافت و مشاهدات اخیر این دنباله دار حاکی از آن است که حتی اگر بدلیل نزدیکی به خورشید دچار واپاشی نشود روشنایی آن تنها تا حدود قدر 6- برسد(درخشانتر از سیاره ناهید). در اثر نزدیکی این دنباله دار به خورشید درجه حرارت به دمای 2.700 درجه سانتیگراد(مناسب برای ذوب آهن) خواهد رسید. علاوه بر این، فاصله کم دنباله دار موردنظر تا خورشید، در حد روچ (Roche Limit) است، به این معنی که امکان متلاشی شدن دنباله دار توسط گرانش خورشید وجود دارد. در 28 نوامبر آیسان به صورت فلکی کژدم و در فاصله نزدیکی از خوشه کروی M80 خواهد رسید.

دنباله دار آیسان با نام رسمی C/2012 S1، اولین بار در 21 سپتامبر 2012، با قدر ظاهری 18.8 توسط دو ستاره شناس آماتور با نام های ویتالی نوسکی اهل بلاروس و آرتیوم نوویچونوک اهل روسیه، با استفاده از یک تلسکوپ بازتابی 14 اینچ(40سانتیمتری) متعلق به شبکه نوری- علمی بین المللی روسیه کشف کردید.

بهرحال باید منتظر ماند و دید که آیا آیسان " دنباله دار قرن " باقی خواهد ماند یا نه ؟!

نويسنده : امین دالوند
کارشناسی ارشد ژئوشیمی
کارشناس رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران
پژوهشگر تاریخ اساطیری ملل باستان


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون