*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
ستاره شناسان یک کهکشان سه‌گانه دوردست را یافتند

ستاره شناسان یک کهکشان سه‌گانه دوردست را یافتند
سه شنبه 5 آذر 1392 - 11:26 | شاخه : | مترجم : الهه نجفی | 6659 بازدید | 0 دیدگاه
ستاره شناسان یک کهکشان سه‌گانه دوردست را یافتند
ستاره شناسان یک کهکشان سه‌گانه دوردست را یافتند
یک کهکشان عظیم و فوق العاده درخشان در دوردست‌ها، بر اساس آخرین مشاهدات تلسکوپ‌های هابل و اسپیتز اسپیس و آلما در شیلی، مشخص شده است که در واقع سه کهکشان در حال ادغام شدن با یکدیگر هستند.

این کهکشان سه تایی در فاصله 13 میلیارد سال نوری واقع شده است که در نزدیکی آغاز آنچه ستاره شناسان  " سحرگاه کیهان" می خوانند رویت شده است، هنگامیکه جهان آغازین با درخشش ستارگان روشن شد.

پروفسور الیس ، استاد ستاره شناسی دانشگاه کالتک و عضو تیم تحقیقی عنوان می کند که این سیستم سه تایی  بسیار نادر ، هنگامیکه جهان تنها 800 میلیون سال سن داشته است دیده شده است. این یافته بینشهای مهمی را در خصوص مراحل اولیه شکل گیری کهکشانها در طول دوره ای که به نام "سحرگاه کیهان" شناخته شده (زمانیکه جهان در ابتدا در نور ستارگان شناور گشت) فراهم می کند. جالب تر آنکه این کهکشانها به نظر می رسد که در حال ادغام شدن به صورت یک کهکشان  حجیم می باشند که می تواند نهایتا به چیزی شبیه به کهکشان راه شیری تبدیل گردد .

در تصویر ، داده های مادون قرمز که از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا به دست آمده با رنگ قرمز و داده های نور مرئی گرفته شده از تلسکوپ هابل با رنگ سبز و  داده های ماورابنفش از تلسکوپ ژاپنی "سوبارو" با رنگ آبی نشان داده شده است. این شی نورانی که برای اولین بار در سال 2009 کشف شد " هیمیکو" نامیده شد که از نام یک ملکه ژاپنی افسانه ای گرفته شده است.

این کهکشانهای در حال ادغام در  هیمیکو  بوسیله یک ابر هیدروژنی و هلیومی گسترده احاطه شده اند گه به روشنی از برون ریزهای  پرقدرت انرژی کهکشانها می درخشد.

آنچه بخصوص برای ستاره شناسان جالب است ، کمبود عناصر سنگین تر همانند کربن در ابر  است. این مورد نشان دهنده این است که گاز دور کهکشانی در واقع در ترکیب عناصرش بسیار ابتدایی است و هنوز با محصولات همجوشی هسته ای در ستارگان سیستم سه تایی کهکشانی غنی نشده است. و این نشان دهنده آن است که سیستم بسیار جوان تر می باشد و بطور بالقوه آنچه ما  بسیار کهن می خوانیم می باشد.... اولین شیء نسل اول بوجود آمده که تا کنون دیده شده است. اگر این امر صحیح باشد بسیار هیجان انگیز است.

تحقیقات بیشتر  در خصوص اشیا دور همانند هیمیکو با قابلیتهای جدید تصویر وضوح بالا از آلما به ستاره شناسان کمک می کند که تعیین کنند چگونه کهکشانهای اولیه جهان  روشن شدند ... آیا این یک امر ناگهانی است یا پدیده ای است که بتدریج طی میلیونها سال اتفاق افتاده است.

منبع: ناسا - NASA/JPL press release and the NRAO.

مترجم : الهه نجفی
دانشجوی مقطع دکترای معماری و مدرس دانشگاه


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون