*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
کسوف هیبریدی(حلقوی/ کامل) ١٢ آبان ١٣٩٢

کسوف هیبریدی(حلقوی/ کامل) ١٢ آبان ١٣٩٢
يكشنبه 12 آبان 1392 - 06:01 | شاخه : | نويسنده : امین دالوند | 16697 بازدید | 2 دیدگاه
کسوف هیبریدی(حلقوی/ کامل) ١٢ آبان ١٣٩٢
عکس تزئینی است

یکشنبه سوم نوامبر ٢٠١٣ ( دوازدهم آبان ١٣٩٢)، برخی مردم جهان شاهد یکی از رویدادهای نادر نجومی یا کسوف هیبریدی خواهند بود. این نوع کسوف زمانی اتفاق می افتد که ماه نو تقریبا بیش از حد به زمین نزدیک شود و تمام یا بخشی از سطح خورشید را که از زمین قابل رویت است را به طور کامل بپوشاند.

بنابراین ابتدای گرفت ما شاهد یک کسوف حلقوی جزئی خواهیم بود قبل از آنکه ماه در حرکت مداری خود بدور زمین باندازه کافی به زمین نزدیک شود و سپس با نزدیکی ماه به زمین و پوشانندگی کامل قرص خورشید توسط ماه، خورشید گرفتگی کامل آغاز می گردد. بنابراین انتظار میرود که بیشتر گرفت بصورت کامل باشد و گرفت بسرعت از حالت حلقوی به حالت کامل تغییر وضعیت دهد.

مسیر گرفتگی در اقیانوس اطلس در سواحل شرقی ایالات متحده آغاز خواهد شد و حرکت منحنی گرفت بسمت شرق، امتدادی از سطح زمین را بطول 8450 مایل (13600 کیلومتر) می پیماید. مسیر اصلی گرفت در اقیانوس اطلس حدود 545 مایلی(875 کیلومتری) جنوب غربی برمودا آغاز می شود و در طول ساحل اقیانوس اطلس در آمریکای شمالی، علاقمندان  با استفاده از وسایل دید مناسب  از قبیل: عینک های مخصوص کسوف، فیلترهای مایلار و شیشه جوشکاری نمره 14 ، می توانند در صبحگاه طلوع خورشید را در حالتی مشاهده کنند که اطراف آن را تقریبا حلقه ای بسیار نازک از نور فرا گرفته و دیسک تاریک ماه در حال خروج از رخ زیبای خورشید است.

سپس مسیر گرفت از جنوب جزایر  Cape verde، عبور خواهد کرد و منحنی گرفت بموازات خط ساحلی آفریقا حرکت خواهد کرد و تمام عرض آفریقای مرکزی را می پیماید. مسیر سایه سراسر آفریقای مرکزی را جاروب کرده و پس از عبور از بخش شمالی کشور گابن، کنگو، جمهوری دوکراتیک کنگو، اوگاندا و کنیا، قبل از پایان غروب خورشید در مرز اتیوپی-سومالی به پایان خواهد رسید. بزرگترین گرفت با 100 ثانیه از مجموع کل گرفت(حلقوی/کامل)، در سواحل لیبریا رخ خواهد داد که سایه ای به عرض حداکثر 36 مایل(85 کیلومتر)، تقریبا 250 مایل( 402 کیلومتر) از سطح زمین را می پیماید.

برای رویت این رویداد زیبا بسیاری از علاقمندان نجوم از سراسر دنیا به شرق ایالات متحده و آفریقا سفر کرده اند تا شاهد این پدیده نجومی کم نظیر باشند. آغاز گرفت بر مبنای GMT ( ساعت گرنویچ) 12:47 ظهر می باشد.

نويسنده : امین دالوند
کارشناسی ارشد ژئوشیمی
کارشناس رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران
پژوهشگر تاریخ اساطیری ملل باستان


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مونا کریمی نژاد
(دیدگاه‌ها: 10)
يكشنبه 12 آبان 1392 - 21:06

سلام -
بسیار سپاس از این مقاله ی پر بار استاد دالوند کارشناس پرکار و خبره ی انجمن نجوم آماتوری ...
ولی چرا رزومه ی ایشان کامل نیست ؟؟؟
اینجوری مراجعه کنندگان جدید به سایت فرصت آشنایی با ایشان را از دست می دهند...
مریم دولت مدنی
(مهمان)
يكشنبه 12 آبان 1392 - 22:13

خیلی ممنونم از اطلاعات خوب و مفیدتون.
فقط لطف کنید از سوابق و زمینه کاری و تحصیلی آقای دالوند در قسمت معرفی ایشون بنویسید.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون