*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
«اینشتین» از ایستگاه فضایی جدا شد

«اینشتین» از ایستگاه فضایی جدا شد
چهارشنبه 8 آبان 1392 - 17:06 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4502 بازدید | 0 دیدگاه
«اینشتین» از ایستگاه فضایی جدا شد
«اینشتین» از ایستگاه فضایی جدا شد

با جدا شدن کپسول باری رباتیک ATV-4 از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، خدمه ایستگاه آماده مراحل الحاق کپسول سرنشین‌دار سایوز می شوند.

کپسول باری ATV-4 که برای گرامیداشت فیزیکدان برجسته به نام «آلبرت انیشتین» نامگذاری شده است، چهارمین کپسول از مجموع پنج کپسول باری ATVs آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ محسوب می شود.

این کپسول باری رباتیک در اندازه یک اتوبوس دو طبقه، بزرگترین کپسول باری مورد استفاده برای انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ محسوب می‌شود.

کپسول باری ATV-4 پنجم ژوئن ( 15 خرداد) بوسیله موشک آریان از پایگاه فضایی گویان فرانسه به فضا پرتاب شد و در یک رکوردشکنی تازه حدود هفت تن تجهیزات شامل آب و غذا، سوخت و وسایل آزمایشگاهی را به ISS منتقل کرد.

با اتمام موفقیت آمیز مأموریت، کپسول «آلبرت انیشتین» بامداد سه شنبه از ایستگاه فضایی جدا شد و طی چند روز آینده در مدار زمین گردش می کند؛‌ روز شنبه دوم نوامبر (11 آبان) با روشن کردن موتورها به جو زمین وارد شده و بر فراز اقیانوس آرام جنوبی از بین می‌رود.

با جدا شدن این کپسول باری، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی خود را آماده مراحل الحاق کپسول سرنشین دار سایوز می‌کنند که هفتم نوامبر (16 آبان) به ISS خواهد رسید.

ریک ماستراچیو فضانورد ناسا، کوئیچی واکاتا از آژانس اکتشافات هوافضا ژاپن و میخائیل تورین، کیهان نورد روس به شش فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی ملحق خواهند شد و به مدت چند روز مجموعا 9 فضانورد بطور همزمان در ISS‌ حضور خواهند داشت.

در تاریخ 10 نوامبر (19 آبان) ‌سه فضانورد شامل لوکا پارمیتانو فضانورد ایتالیایی از آژانس فضایی اروپا، کارن نیبرگ فضانورد ناسا و فئودور یورچیخین پس از یک مأموریت شش ماهه به زمین باز خواهند گشت.

نخستین کپسول باری ATV به نام «ژول ورن» - نویسنده داستان های علمی- تخیلی - نامگذاری شده بود که سال 2008 به ایستگاه فضایی ملحق شد؛ آخرین کپسول باری ATV نیز به نام «ژرژ لماتیر» کیهان شناس بلژیکی نامگذاری شده است که اواسط سال 2014 میلادی برای یک مأموریت شش ماهه راهی فضا خواهد شد.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون