*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی پنج شنبه 9 آبان 1392

رویدادهای نجومی پنج شنبه 9 آبان 1392
پنجشنبه 9 آبان 1392 - 00:00 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 9497 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی پنج شنبه 9 آبان 1392
رویدادهای نجومی پنج شنبه 9 آبان 1392

نگاهی بر تاریخ :

-کشف دو قمر جدید پلوتو توسط تلسکوپ فضایی هابل / سال 1384 ه. ش

●●●

برای امشب به معرفی سومین ستاره پرنور آسمان می پردازیم. سماک رامح، ستاره صورت فلکی گاوران است که این شب ها برای رصد آن باید همراه با طلوع خورشید به آسمان شمال شرقی نگاه کنید. اگر طبق مطالب اول بتوانید صورتواره هفت پیکر را پیدا کنید برای یافتن سماک رامح کار چندان سختی نخواهید داشت. اما چرا این شب را به معرفی این ستاره قدر صفر می پردازیم؟ 9 آبان هر سال مصادف است با 31 اکتبر میلادی و آغاز جشن هالووین در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی. در این مراسم غربی از سماک رامح به عنوان شبح خورشید تابستانی یاد می شود. این ستاره در فرهنگ ما ایرانیان به عنوان نگهبان شمال شناخته می شود. در گذشته برای هر یک از جهت های آسمانی ستاره ایی متصور بوده اند. در زبان عربی به نام سماک رامح یعنی پای نیزه دار و در زبان یونانی آرکوتوس به معنی نگهبان خرس معرفی می گردد.

این ستاره غول پیکر در فصله 37 سال نوری از ما جای گرفته و برای رصد آن کار چندان مشکلی ندارید. کافی است همانند شکل زیر انتهای صورتواره هفت اورنگ را 30 درجه امتداد دهید تا به پرنورترین ستاره آن نقطه از آسمان برسید. مجددا تکرار می کنیم که برای رصد این ستاره در این شب ها باید پیش از طلوع خورشید به آسمان شمال شرقی نظر کنید.

 
 

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون