*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
رصد خورشیدگرفتگی در کنیا

رصد خورشیدگرفتگی در کنیا
چهارشنبه 8 آبان 1392 - 09:33 | شاخه : | منبع : خبرگزاری مهر | 9863 بازدید | 0 دیدگاه
رصد خورشیدگرفتگی در کنیا
عکس تزئینی است

روز یکشنبه 12 آبان ماه پدیده خورشید گرفتگی هیبریدی (دوگانه) رخ خواهد داد که به گفته هواشناس مشهور گرفت‌ها بهترین منطقه رصد آن کشورکنیا است از این رو برای مطالعه این گرفت گروهی از محققان نجومی ایران راهی منطقه سیبیلوی کنیا خواهند شد.

اسدالله قمری نژاد- عضو انجمن نجوم ایران با اشاره به خورشید گرفتگی روز 12 آبان ماه جاری گفت: به منظور انجام مطالعات و رصد خورشیدگرفتگی به همراه گروهی از محققان نجومی راهی کنیا خواهیم شد.

وی محل رصد این پدیده نجومی را کشور کنیا ذکر کرد و اظهار داشت: محل مطالعات و رصد خورشید گرفتگی در شرق دریاچه ترکانا در پارک ملی سیییلوی در شمال کنیا خواهد بود. این دریاچه در حال حاضر بزرگترین دریاچه شور جهان است.

قمری نژاد زمان گرفت کامل در این منطقه را 15 ثانیه دانست و ادامه داد: طولانی ترین زمان گرفت کامل در مسیر یک دقیقه و 40 ثانیه است که این زمان در محل انتخابی رصد 15 ثانیه خواهد بود.

عضو انجمن نجوم ایران دلیل انتخاب این کشور برای رصد را شرایط آب و هوایی و میزان ابرناکی آن ذکر کرد و یادآور شد: انتخاب این محل با توجه به بازبینی اطلاعات هواشناسی 5 تا 10 ساله بوده ضمن آنکه بر اساس نتایج مطالعات انجام شده از سوی "جی اندرسون" هواشناس مشهور گرفت‌ها، بهترین وضعیت آب و هوایی کشور کنیا خواهد بود.

رصد خورشیدگرفتگی در ثانیه‎های آخر

این محقق نجومی با تاکید بر اینکه زمان کم رصد اجازه هیچ اشتباهی را به رصدگران نمی‌دهد، خاطر نشان کرد: در ایران چنین خورشید گرفتگی را در آبان ماه سال 1374 تجربه کرده؛ بیشترین زمان این گرفت 16 ثانیه بوده که در اطراف بیرجند در خراسان جنوبی قابل مشاهده بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در گرفت سال 74 برخی از پروژه‌های رصدی با شکست مواجه شده است، یادآور شد: در آن خورشید گرفتگی به هنگام طلوع آفتاب، خورشید در گرفت جزیی قرار داشت و در ارتقاع 7 درجه از افق به مدت 16 ثانیه خورشید به گرفت کامل رسید.

قمری نژاد با بیان اینکه تقریبا همین شرایط در عصرگاه روز 12 آبان ماه در منطقه سیبیلوی کنیا حاکم خواهد بود، ادامه داد: هنگامی که خورشید غروب می‌کند هنوز گرفت جزئی به پایان نرسیده است.

مسیر عبوری کاروانی تحقیقانی ایران برای رصد خورشید گرفتگی

قمری نژاد با بیان اینکه برای رصد این پدیده بیش از 30 گروه تحقیقاتی از کشورهای مختلف به منطقه سیبیلوی سفر خواهند کرد، اظهار داشت: گروه تحقیقاتی ایران نیز پس از ورود به نایروبی، با عبور از منطقه ماسایی کنیا به سمت شمال کنیا پس از طی مسیر طولانی به سمت شرق دریاچه ترکانا حرکت خواهیم کرد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون