شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
کشف سیاره هفتم در اطراف ستاره دور

يكشنبه 5 آبان 1392 - 09:12 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5885 بازدید | 0 دیدگاه
کشف سیاره هفتم در اطراف ستاره دور
رکورد جدید سیستم‌های سیاره‌ای با کشف سیاره هفتم در اطراف ستاره دور

کشف هفتمین سیاره در اطراف یک ستاره دور، آن را به غنی‌ترین سیستم سیاره‌ای کشف شده تاکنون تبدیل کرده است.

به گفته محققان، این کشف در اطراف ستاره کوتوله KIC 11442793 که توسط دو تیم جداگانه از محققان انجام شده، می‌تواند رکورد جدیدی باشد.

این کشف ابتدا توسط داوطلبان با استفاده از سایت شکارچیان سیاره انجام شد که به دانشمندان شهروند اجازه می‌دهد تا در میان داده‌های عمومی بدست آمده از تلسکوپ فضایی کپلر در مورد سیارات فراخورشیدی کاندید در اطراف ستاره‌های دور جست‌وجو کنند.

به گفته محققان تیم دوم از دانشگاه آکسفورد انگلیس، این سیستم سیاره‌ای دور شباهتهایی به منظومه شمسی دارد، اگرچه هر هفت سیاره در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره میزبان خود حرکت می‌کنند که در فاصله 2500 سال نوری از زمین قرار دارد.

این شباهت‌ها شامل نزدیکتر بودن سیارات کوچکتر به ستاره و دورتر بودن سیارات بزرگتر است.

این در حالیست که مدار هر هفت سیاره در داخل مدار زمین از خورشید قرار داشته که آن را به یک سیستم سیاره‌ای شلوغ تبدیل کرده است.