»
»
»
نادرترین پدیده خورشیدی روی زمین

نادرترین پدیده خورشیدی روی زمین
چهارشنبه 1 آبان 1392 - 09:41 | شاخه : | منبع : خبرآنلاین | 7127 بازدید | 0 دیدگاه
نادرترین پدیده خورشیدی روی زمین
شکوه خورشید (Sun glory) - نادرترین پدیده خورشیدی روی زمین

شکوه خورشید (Sun glory) نادرترین پدیده جوی مرتبط با خورشید است که طی آن، پرتوهای آفتاب در سمت مقابل خورشید به شکل هاله‎ای نورانی دور سایه اجسام تشکیل می‏شوند.

این تصویر را آگانی آگاروال وقتی سوار بر هواپیما برفراز شهر نیویورک پرواز می‏کرد، گرفته و برای نشنال‏جئوگرافیک ارسال کرده است. در این تصویر، شما هاله رنگی نور را در اطراف سایه هواپیمامشاهده می‏کنید که به آن، شکوه خورشید می‏گویند.

وقتی جسمی اندازه ظاهری بسیار کوچکی داشته باشد، پرتوهای خورشید در اطراف آن دچار پِراش شده و به اجزای تشکیل دهنده خود تجزیه می‏شوند. این پرتوها به خاطر تقارن کروی در اطراف جسم منتشر شده و از دید جسم به الگوی حلقوی ‎‏آرایش می‏یابند. بدین ترتیب، ناظر (یا همان جسم) در اطراف سایه خود، هاله‏های رنگی کروی‏شکل می‏بیند.

این پدیده تاحدودی شبیه به همان پدیده هاله رنگی نوری است که در هوای مه‏آلود یا روی سقف استخر در اطراف لامپ‏های سفید دیده می‏شود؛ با این تفاوت که در اینجا فقط کسی می‏تواند این پدیده را ببیند که بین خورشید و آن جسم قرار داشته باشد. به خاطر شرایط دشوار شکل‏گیری این پدیده، شکوه خورشید معمولا یا توسط مسافران هواپیما دیده می‏شود و یا توسط کوهنوردانی که هنگام طلوع خورشید روی قله کوه ایستاده و ناگهان متوجه هاله‏ای نورانی در اطراف سایه نوک قله می‎شوند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون