*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
سایه تعطیلی دولت آمریکا بر سر برنامه فضایی ناسا

سایه تعطیلی دولت آمریکا بر سر برنامه فضایی ناسا
يكشنبه 14 مهر 1392 - 09:46 | شاخه : | منبع : ایسنا | 6836 بازدید | 0 دیدگاه
سایه تعطیلی دولت آمریکا بر سر برنامه فضایی ناسا
سایه تعطیلی دولت آمریکا بر سر برنامه فضایی ناسا

پیگیری برنامه های اکتشافی و تحقیقاتی آژانس فضایی آمریکا (ناسا) بدلیل تعطیل شدن دولت فدرال این کشور با چالش جدی مواجه شده است.

بر اساس اعلام ناسا، تعطیل شدن اجباری دولت فدرال آمریکا تأثیری بر ادامه مأموریت مهم مریخ نورد کنجکاوی نخواهد داشت و روند اکتشافات کاوشگر بر سطح سیاره سرخ به قوت خود باقی است.

سخنگوی آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ که مأموریت برنامه مریخ نوردهای روح (Spirit) و مریخ نورد جدید کنجکاوی (Curiosity) را برعهده دارد،‌ تأکید می کند که این مرکز پیمانکار خصوصی ناسا محسوب شده و متعلق به موسسه تکنولوژی کالیفرنیا است.

بر این اساس کارمندان این مرکز جزو 17 هزار و 701 کارمند ناسا محسوب نمی شوند که بدلیل تعطیلی دولت فدرال به مرخصی اجباری رفته اند!

تیم مأموریت کنجکاوی از ادامه مأموریت مریخ نورد طبق برنامه ریزی های صورت گرفته خبر می دهد، با این حال توئیتر رسمی این برنامه قطع شده است.

اما مریخ نورد کنجکاوی تنها برنامه فضایی نیست که احتمال بروز اختلال در اجرای آن مطرح شده است.

ناسا از احتمال بروز وقفه در برنامه پرتاب کاوشگر MAVEN نیز خبر می دهد؛ ‌این پروژه با هدف بررسی جو سیاره سرخ انجام می شود و طبق برنامه ریزی اولیه، پرتاب کاوشگر برای 18 نوامبر (27 آبان) برنامه ریزی شده است.

زمان بعدی در نظر گرفته شده برای این پرتاب نیز تاریخ هفتم دسامبر (16 آذر) اعلام شده است.

«بروس جاکواسکای» محقق ارشد پروژه MAVEN و از محققان دانشگاه کلورادو، بولدر تأکید می کند: امیدواریم که برنامه پرتاب کاوشگر طبق برنامه زمان بندی اصلی در 18 نوامبر از مرکز فضایی کندی انجام شود؛ ظرف روزهای آینده احتمال هرگونه تغییر در برنامه پرتاب را مورد بررسی قرار می دهیم.

در صورت استمرار تعطیلی دولت آمریکا و عدم اجرای برنامه پرتاب در تاریخ دوم، کاوشگر MAVEN باید 26 ماه تمام (تا سال 2016 میلادی) منتظر بماند تا زمین و مریخ بار دیگر همتراز شوند!

مریخ نورد بعدی ناسا نیز که با الگوبرداری از مریخ نورد کنجکاوی در دست توسعه است، با خطر تغییر برنامه ناشی از تعطیلی دولت فدرال روبرو است.

مریخ نورد جدید ناسا سال 2020 راهی سیاره سرخ می شود؛ ناسا برای تسهیل انجام این مأموریت، رقابتی برای انتخاب ابزار علمی و فناوری مریخ نورد تحت عنوان Mars 2020 Mission AQ ترتیب داده است.

در این رقابت از محققان خواسته شده است که طرح مأموریتی شامل تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، طرح عملیات و آنالیز داده‌ها را ارائه دهند؛ اما پیش بینی می‌شود که این رقابت نیز بدلیل تعطیلی دولت و مشکلات بودجه با تغییر زمان برنامه یا حتی لغو کامل مواجه شود.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون