*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
رصد آسمان با دوربین های نجومی - بخش اول

رصد آسمان با دوربین های نجومی - بخش اول
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 12:17 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 11309 بازدید | 3 دیدگاه
رصد آسمان با دوربین های نجومی - بخش اول
رصد آسمان با دوربین های نجومی

ویدیو می تواند میدان دید تلسکوپ شما را به سرعت ارتقا بخشد . - کاری از " راد مولیس "

چندین سال پیش، با پیشنهاد گفتگو درباره ی تولدی دیگر حس فیلسوفانه ای پیدا کردم ، نه صرفأ درباره ی زندگی بلکه درباره ی نجوم آماتوری.

چه گستره ی دیدی داشته ام ؟ براستی در آن فضای عمیق چه می باشد ؟

من اجرام خارق العاده ی متعددی را رصد کرده بودم ، اما حسی داشتم که گویا تنها به مقدمات نجوم پرداخته ام . نمی خواستم که تنها به خوشه های قدیمی ، سحابی و کهکشانها نگاهی دوباره بیاندازم ، بلکه می خواستم کند و کاو کنم و ببینم که در پس این شاهکار نورانی چه نهفته است .

چگونه می بایست این کار را انجام می دادم ؟ می توانستم این کار را به طور بصری با یک تلسکوپ بزرگ به انجام برسانم . و این به هیچ عنوان غیرعادی به نظر نمی رسد اگر یک آماتور را در حال استفاده از یک تیوب سبک تلسکوپی 30-20 یا حتی 40 اینچی (Dobsonian light buckets) ببینی . تنها مشکلی که این نظر با خود به همراه داشت این بود که هرگاه اشتیاق شدید رصد را داشتم ، مجبور بودم که آنرا کشان کشان با خود به هر طرف حمل نمایم .

طراحی های مبتکرانه امروزی ، تلسکوپهای آماتوری بزرگی را منجر شده اند که از همیشه نورانیترند ، اما تنها می توانی یک نیوتونی 25 اینچی را خیلی کوچک نمایی !

از خیلی وقت پیش من تصمیم گرفته ام که انتخاب تلسکوپ من ، انتخاب نوع ابزار مرا در پیش نداشته باشد .

عکاسی نجومی چطور ؟ من یک یا دو بار با دوربین های نجومی ، دوربین های CCD و DSLR در مکانهای مناسب جهت عکاسی نجومی بوده ام .

من عاشق عکاسی از آسمان هستم اما این تمام آنچه که در ذهن داشتم نبود . یک کار محشر با یک دوربین قدیمی و سنتی انجام دادن یعنی متمرکز شدن بر روی یک یا دو جرم شامگاهی . وضعیت هوای من در جنوب این خبر را به من می داد که باید 8 یا 10 جرم جدید را در طول یکسال ببینم . و من می خواستم که در فراسوی کاوشهایم پیش بروم . بنابراین ویدیو را به خاطر آوردم . من عکاسی آزمایشی کمی از ماه و سیارات با دوربین نجومی دستی ام انجام داده بودم . نتایج عکاسی را دوست داشتم اما قادر به عکاسی از اجرام کم سوتر نبودم .

نوردهی یک دوربین نجومی استاندارد اجازه ی داشتن زمان کافی جهت تقویت نور یک کهکشان دوردست را نمی دهد . متعجب شدم ولی با این وجود چه می شد اگر می توانستم زمان نوردهی طولانی تری را با یک دوربین نجومی (ویدیویی) داشته باشم ؟

منبع: مجله Sky and Telescope - فوریه 2013
ادامه دارد ...

 

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مهشید فرخی
(دیدگاه‌ها: 0)
جمعه 5 مهر 1392 - 19:40

خیلی خوب بود مونا جان
خسته نباشی
و همیشه موفق باشی :)
مونا کریمی نژاد
(دیدگاه‌ها: 10)
شنبه 6 مهر 1392 - 22:55

مرسی مهشید عزیزم... :-)

با آرزوی موفقیت برای تمام عاشقان این مسیر آسمانی...
حسین
(مهمان)
سه شنبه 30 مهر 1392 - 16:21

جالب بود

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون