*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
زمان فوران ابرسیاه‌چاله کهکشان راه شیری

زمان فوران ابرسیاه‌چاله کهکشان راه شیری
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 10:02 | شاخه : | منبع : ایسنا | 6902 بازدید | 0 دیدگاه
زمان فوران ابرسیاه‌چاله کهکشان راه شیری
زمان فوران ابرسیاه‌چاله کهکشان راه شیری

دانشمندان دانشگاه سیدنی برای اولین بار توانستند زمان فوران یک ابرسیاه‌چاله غول‌پیکر را در مرکز کهکشان راه شیری تعیین کنند.

ستاره‌شناسان از مدتها پیش مشکوک بودند که چنین انفجاری رخ داده اما اکنون نشان داده‌اند که زمان دقیق آن دو میلیون سال پیش بوده است.

شواهد این فوران از رشته شبکه‌ای گاز موسوم به جریان ماژلانی بدست آمده که عمدتا هیدروژن بوده و تا پشت ابرهای کوچک و بزرگ ماژلانی ادامه دارد.

محققان برای 20 سال این درخشش عجیب را از جریان ماژلانی می‌دیدند که دلیل آن غیر قابل درک بود. اما اکنون ناگهان دریافته‌اند که این درخشش می‌تواند نشانه‌ای از یک انفجار عظیم انرژی از مرکز کهکشان باشد.

شواهدی از یک رویداد بسیار بزرگ در گذشته وجود دارد. ماهواره‌های مادون قرمز و پرتو ایکس جریانی از ماده را از این منطقه مرکزی مشاهده کرده‌اند.

جوش کردن ضد ماده نیز نشانه‌های خود را برجا گذاشته است. همچنین حبابهای داغ عظیم گاز از مرکز کهکشان راه شیری خارج شده که در پرتوهای گاما و امواج رادیویی قابل مشاهده است.

دانشمندان در حال بررسی مرکز کهکشان در کارگاهی در دانشگاه استنفورد جمع شده و دریافتند که جریان ماژلانی می‌تواند خاطره گذشته مرکز کهکشان را با خود داشته باشد.

در این جریان، نور مادون قرمز اتمهای هیدروژن را به پروتون و الکترون تجزیه می‌کند. هنگامی که این عناصر دوباره با هم ترکیب می‌شوند، الکترونها از خود تابش اچ-آلفا که طول موج خاصی از نور است ساطع می‌کنند.

درخشانترین تابش این جریان از نزدیکترین ناحیه به مرکز کهکشان دیده شده بود.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون