*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
ماه، ناهید و سیاره زمین

ماه، ناهید و سیاره زمین
پنجشنبه 28 شهریور 1392 - 09:10 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 10340 بازدید | 0 دیدگاه
ماه، ناهید و سیاره زمین

در این تصویر گیرا از سیاره زمین، ماه پس از غروب خورشیدِ هفدهم شهریور، از میان آسمان ابری می‌درخشد. با وجود نور گُنگ ماه، نوردهی طولانی دوربین توانسته چشم‌اندازی رنگارنگ و با جزئیات را از یک ساحل و افق غرب که به سوی جزیره سن‌گابریل در کولونیا دل ساکرامنتوی اوروگوئه دید دارد، ثبت کند. نور شهر بوئنوس‌آیرس آرژانتین در درازای افق در سمت چپ، در دیگر سوی مدخل رودخانه ریو دِ لا پلاتا دیده می‌‌شود. البته نوردهی طولانی، ماه و آسمان اطراف آن را زیاده از حد نورانی (اُوراِکسپوز) کرده است؛ بنابراین عکاس به سرعت تصویری دیگر با نوردهی کوتاه‌تر گرفته تا بتواند آن را در قسمت اطراف صفحه ماه، با عکس اول یکی کند. از آنجا که تصویر دوم با تنظیمات لنز تله‌فوتو گرفته شده، ابزار یکی‌کننده دیجیتال تصویر (digital merger) آسمان و زمین را با هم ترکیب کرده و در نتیجه عکسی پدید آمده که در آن، شکل هلال باریک ماه در مقایسه با دو ستاره نزدیکش، اغراق‌شده به‌نظر می‌رسد. ستاره دورتر، سماک اعزل (اسپور) در صورت‌فلکی دوشیزه (خوشه یا سنبله) است. آن یکی که به ماه نزدیک‌تر است، ناهید، ستاره شامگاهی، است که از اختفا پشت ماه به‌ در می‌آید.
مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون