جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
یافتن هیولای مغناطیسی عجیب مخفی شده در درون یک ستاره مرده

شنبه 16 شهریور 1392 - 12:39 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 9032 بازدید | 0 دیدگاه
یافتن هیولای مغناطیسی عجیب مخفی شده در درون یک ستاره مرده
تصوير هنرمندانه از يك حلقه مغناطيسي در ستاره نوتروني SGR 0418

طبق گزارش ستاره شناسان در فرورفتگیهای یک ستاره مرده میدان مغناطیسی بسیار قوی پنهان شده که به شکل اشعه های X  از سطحش ناگهان شروع به فعالیت می کند .

طبیعت شگفت آور جرم  SGR 0418+5729  بعد از 3 سال مشاهدات توسط چندین تلسکوپ که در ابتدا یک میدان مغناطیس ضعیف در آنجا را نشان می داد ، آشکار گردید.

مقامات رسمی آژانس فضایی اروپا در بیانیه ای تشریح کردند که کشف هیولای مغناطیسی نیاز به یک تکنیک تحلیلی دارد. در صورت تایید ، دانشمندان می توانند درک چگونگی تشکیل میدانهای مغناطیسی و تقویت آنها در دیگر ستاره های نوترونی که از بقایای انفجارات ستاره ای می باشد را باز نویسی نمایند ( 10 ستاره اسرار آمیزی که تا کنون کشف شده اند )

اسرار مغناطیسی

دانشمندان می گویند :SGR 0418   بعنوان یک ستاره نوترونی در فرم کوچکش ، هسته یک ستاره عظیم می باشد که سوختش مصرف شده و به صورت یک ابرنواختر منفجر می شود . "ستاره های نوترونی بسیار چگال بوده به طوری که یک قاشق غذاخوری پر از مواد آن می تواند وزنی در حدود 10 میلیون تن داشته باشد".

برخی ستاره های نوترونی (از قبیل SGRs 0418) یک ستاره نوترونی مغناطیسی نامیده می شود زیرا آنها دارای یک میدان مغناطیسی عظیم می باشند. اما وقتی SGR 0418  در ژوئن 2009 کشف گردید دانشمندان معتقد بودند که این جرم در واقع دارای یکی از ضعیفترین میدانهای مغناطیسی بوده که تا کنون کشف گردیده است : حدود 100 مرتبه پایین تر از ستاره های نوترونی مغناطیسی معمولی  .

فهم این نتایج چالشی ایجاد نمود . Andrea  Tiengo  سرپرست محققان بعنوان یک ستاره شناس از انستیتو مطالعات پیشرفته در ایتالیا در بیانیه ای گفت : اگر چه ما حدث می زنیم که SGR 0418  دارای یک میدان مغناطیس قوی مخفی شده می باشد اما آن خارج از تکنیکهای تحلیلی قابل دسترس ما می باشد .

بنابراین  تیم Tiengo یک روش جدیدی برای اندازه گیری میدان مغناطیسی اجرام  به کار گرفت. درروش سنتی با ستاره های نوترونی مغناطیسی که هر چند ثانیه می چرخند و اینکه سرعت چرخش ستاره چه مقدار در طول زمان کاهش می یابد مهم به نظر میرسد. اما در این مورد ، دانشمندان به جای روش سنتی ، تغیرات در ارسالهای اشعه های x از SGR 0418  در طی چرخش 9 ثانیه ای را بررسی نمودند . دانشمندان پس از آن متوجه شدند که روشنایی  اشعه x  در SGR 0418   در یک لحظه  در زمان چرخش خود ناگهان افت می کند. دانشمندان می پندارند معنی آن این می باشد که چیزی اشعه های X  را جذب می کند.

مشاهدات جدید نشان می دهد که در مناطق کوچکی از SGR 0418  - که می تواند فقط به وسعت چند صد فوت باشد – اشعه های X توسط پوشش پروتونی در سطح در حال جذب می باشند .این ذرات که دارای بار مثبت شده اند به دلیل ناحیه مغناطیسی قوی در زیر سطح ستاره نوترونی در یک منطقه کوچک به دام می  افتند.

اگر میدان مغناطیس بچرخد ، که محققان معتقد می باشند همین گونه است ، ممکن است رفتاری مشابه به نواحی میدان مغناطیس قوی در خورشید داشته باشد . در مورد خوشید ، این نواحی شراره های خورشید را ایجاد می کنند . در SGR 0418  یک پالس از اشعه های X زمانی رخ می دهد که میدان مغناطیسی در زیر آن ایجاد شود سپس وقتی فشار به یک میزان خاص می رسد ، موقتا در سطح نفوذ پیدا می کند .

Silvia Zane  ، همکار نویسنده مشترک در آزمایشگاه دانشگاه علوم فضایی لندن می گوید : "  این ستاره های نوترونی مغناطیسی یک میدان مغناطیس قوی درون خود دارند اما در زیر سطح پنهان می باشند . تنها راهی که شما می توانید روزنه ای در سطح را تشخیص دهید جایی می باشد که میدان مغناطیس پنهان شده  و می تواند به سطح نفوذ نماید . "

این مطالعه بر اساس مشاهدات انجام شده با تلسکوپ فضایی اشعه X  نیوتنی XMM در آژانس فضایی اروپا می باشد. نتایج در ماه آکوست 2013 در مجله  Nature شماره 14 منتشر شده است.

مترجم : حمیدرضا خاکدوست