*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
گزارش همایش 13 شهریور

گزارش همایش 13 شهریور
پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 10:42 | شاخه : | نويسنده : روابط عمومی | 15404 بازدید | 2 دیدگاه
گزارش همایش 13 شهریور
استقبال بسیار خوب ومثال زدنی شیفتگان دانش ستاره شناسی از همایش 13 شهریور

همایش بزرگ بزرگداشت ابوریحان بیرونی ستاره شناس نامدار کشورمان با رویکرد گرامیداشت سیزدهمین سالروز فعالیت انجمن نجوم آماتوری ایران، با استقبال بسیار خوب ومثال زدنی شیفتگان دانش ستاره شناسی و همراهی اساتید معزز در پایتخت برگزار گردید. این برنامه طبق اطلاع رسانی قبلی در روز چهارشنبه 13 شهریور ماه جاری  در سالن اصلی مجموعه فرهنگی تاریخی برج آزادی تهران با همکاری مدیریت فرهنگی هنری منطقه 9 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مجموعه فرهنگی تاریخی آزادی   به اجرا درآمد.

برنامه با پخش سرود و تلاوت قرآن کریم  آغاز شد و با سخنرانی خیر مقدم مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی برج آزادی جناب آقای شاه علی و مدیریت انجمن نجوم آماتوری ایران(دبیر همایش) ادامه یافت .

پس از قرائت مختصر رزومه آماتور نمونه سال92 و پژوهشگر رویت هلال کشورمان، از آقای علیرضا بوژمهرانی از شهر اصفهان برای بیان سخنانشان دعوت گردید و سپس پخش کلیپ آماتور نمونه برای حضار صورت پذیرفت.

پخش  Time laps از آقای فرشید عاملی عضو فعال انجمن و عکاس نجومی  با استقبال حاضران در سالن مواجه گردید.

پخش کلیپ و معرفی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان به همراه دعوت از نماینده مرکز نجوم ادیب  جناب آقای مزروعی در این بخش انجام و ایشان به ارایه آمار عملکردآن مرکز به عنوان گروه نمونه نجوم کشور در سال جاری پرداختند.

معرفی کتاب "طراحی و ساخت تلسکوپهای اپتیکی و رادیویی" توسط مولف محترم این کتاب ارزنده جناب آقای دکتر نصیری قیداری ریاست وقت انجمن نجوم ایران، به عنوان کتاب برگزیده سال(ایده نو امسال انجمن نجوم آماتوری ایران) در این بخش صورت پذیرفت.

و سپس سخنرانی در مورد شخصیت بیرونی تحت عنوان چند ضلعی ها، توسط جناب آقای دکتر جعفر آقایانی چاووشی استاد تاریخ علم دانشگاه صنعتی شریف و ژوسیو فرانسه ایراد گردید.

معرفی انتشارات گیتا شناسی به عنوان انتشار برتر نجومی با بیش از 4 دهه فعالیت در زمینه نشر علمی و آثار نجومی این اقدام نیز ایده نو امسال انجمن نجوم آماتوری ایران بود که به اجرا در آمد پس از آن ازبرگزیدگان و اساتید جهت بخش تقدیرها دعوت بعمل آمد.

در ادامه پس از پذیرایی از میهمانان، بخش دوم برنامه با پخش کلیپی از مهندس سرفرازغزنی استاد پیشکسوت و مروج نجوم کشور با بیش از نیم قرن تلاش برای آشنا سازی عمومی و اجرای طرحهای خاص داخلی و بین المللی آغاز شد وسپس مجری محترم به بیان رزومه مختصر استاد پرداختند. سخنرانی و بیان خاطرات استاد سرفراز غزنی در این بخش با تشویق مثال زدنی حاضران بصورت ایستاده و ابراز لطف ایشان به تلاشگران کشور عزیزمان ایران در حوزه ترویج علم همراه شد. مراسم نکوداشت استاد با حضور میهمانان ویژه و اساتید به اجرا در آمد و سپس رونمایی از کتاب" بر آستان  جانان" حاوی دستاوردهای و فعالیتهای سالیان اخیر انجمن نجوم آماتوری ایران در زمینه ترویج دانش ستاره شناسی و طرح جدید وبگاه انجمن توسط استاد معظم جناب آقای دکتر سعد اله نصیری قیداری و استاد غزنی مشترکا انجام شد. علیرغم آنکه  این برنامه بیش از 4 ساعت به درازا انجامید اما توسط مخاطبان صبور با جدیت و حوصله بسیار،  دنبال شد به نحوی که در پایان برنامه نه تنها حاضران دچار خستگی نبودند بلکه از کیفیت بخشهای مختلف آن تشکر و قدردانی می نمودند.

در پایان این برنامه که برای جانمایی" روز ملی ستاره شناسی" در سالروز بزرگداشت بیرونی به اجرا در آمد از حصار برای رصد آسمان در کنار برج فرهنگی تاریخی آزادی و مشاهده مراسم نور افشانی اطراف برج که برای اولین بار با رویکرد گرامیداشت مناسبتهای علمی انجام می گرفت،دعوت  بعمل آمد. ایجاد امکان بازدید میهمانان از مجموعه  برج آزادی پایان بخش برنامه ها  بود.

امید که انجمن نجوم آماتوری ایران توانسته باشد علیرغم  وجود برخی کمبودها، با اجرای چنین  برنامه هایی، آگاهی عمومی بویژه جوانان و نوجوانان  را در زمینه دانش کهن و آسمانی اخترشناسی وشخصیتهای تاریخ علم و معاصر ارتقا بخشد.

خبرنگارانی محترمی از واحد مرکزی خبر، شبکه جهانی جام جم، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همشهری محله و سایر مراکز خبر رسانی کشورمان در برنامه حضور داشته و گزارشهایی را تهیه نمودند جا دارد همین جا از رسانه های عمومی کشورمان بویژه بخشهای خبری صدا وسیما و همچنین خبرگزاری های معظم ایسنا وایرنا تشکر ویژه داشته باشیم.

در ادامه گزارش تصویری این همایش آمده است.

سخنان مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران
سخنان مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران


استقبال پرشور از همایش
استقبال پرشور از همایش


آقای علیرضا بوژمهرانی - منجم آماتور نمونه کشور در سال 1392
آقای علیرضا بوژمهرانی - منجم آماتور نمونه کشور در سال 1392


جناب آقای مزروعی مسؤول مرکز نجوم ادیب اصفهان - گروه نجوم نمونه کشور در سال 1392
جناب آقای مزروعی مسؤول مرکز نجوم ادیب اصفهان - گروه نجوم نمونه کشور در سال 1392


سخنرانی دکتر سعدالله نصیری قیداری - رییس انجمن نجوم ایران
سخنرانی دکتر سعدالله نصیری قیداری - رییس انجمن نجوم ایران


سخنرانی دکتر جعفر آقایانی چاووشی در زمینه دستاورهای علمی ابوریحان بیرونی
سخنرانی دکتر جعفر آقایانی چاووشی در زمینه دستاورهای علمی ابوریحان بیرونی


تقدیر از آقای بوژمهرانی - منجم آماتور نمونه کشور
تقدیر از آقای بوژمهرانی - منجم آماتور نمونه کشور


سخنرانی مهندس سرفراز غزنی - پدریزرگ نجوم آماتوری کشور
سخنرانی مهندس سرفراز غزنی - پدریزرگ نجوم آماتوری کشور


نکوداشت و تقدیر از مهندس سرفراز غزنی به پاس تلاش‌های ویژه ایشان در تاریخ نجوم آماتوری کشور
نکوداشت و تقدیر از مهندس سرفراز غزنی به پاس تلاش‌های ویژه ایشان در تاریخ نجوم آماتوری کشور


بدون شرح
بدون شرح


رونمایی از کتاب بر آستان جانان
رونمایی از کتاب بر آستان جانان


رونمایی و راه‌اندازی رسمی سایت انجمن نجوم آماتوری ایران
رونمایی و راه‌اندازی رسمی سایت انجمن نجوم آماتوری ایران


سخنرانی آقای شبانی مدیر واحد فناوری اطلاعات انجمن نجوم آماتوری ایران در مورد سایت
سخنرانی آقای شبانی مدیر واحد فناوری اطلاعات انجمن نجوم آماتوری ایران در مورد سایت


سخنان پایانی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران
سخنان پایانی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران


میزبان ما در این همایش با شکوه
میزبان ما در این همایش با شکوه

(عکس‌ها از آرش عتیقی - عکاس نوجوان برنامه)

خبر برگزاری این همایش در خبرگزاری ایرنا



همچنین سخنان مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه آمده است :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


ستایش خداى را که شب را جامه و خواب را مایه آرامش و روز را زمینه تکاپو قرار داده،ستایش تنها تو را سزاست که مرا از خوابگاهم برانگیختى و اگر میخواستى خوابم را جاودان میساختى،ستایش دائم که هرگز پایان نیابد،و سپاس‏ بیکران که آفریدگان از شمارش آن ناتوانند،خدایا!ستایش تنها شایسته توست که آفریدى و سامان دادى و اندازه مقرر نمودى

خدایا! نیرویم را در طاعت خود و نشاطم را در بندگى خویش قرار ده
اساتید محترم حاضر در سالن، آماتورهای شیفته آسمان

خانمها و آقایان

پس از نیمه دهه  70 خورشیدی بود که به دنبال کسوف سال 1374 و بارشهای شهابی اسدی جذاب سالهای 76 و 77، ایده دارا بودن یک محفل رسمی آماتوری همچون دیگر نقاط جهان، آنهم مزین بنام پرافتخار ایران، مطرح گردید که اتفاقاً عدم وجود آن کاملاً احساس می شد و با گرفت خورشید در سال 1378 این نیاز عینیت یافت، چرا که آحاد مردم فارغ از دانشگاهی و غیر حق دارند علم را درک و از عالم ماورا لذت ببرند ضمن آنکه پایه های اعتقادی ایشان بدینوسیله مستحکم تر گشته و در نتیجه جامعه ای اخلاقی محور و با برنامه ایجاد خواهد شد.

سالیان سختی را پشت سر گذاشتیم چرا که هم باید خدمت رسانی بدون پشتوانه های مالی را به انجام      می رساندیم و در جریان این فرهنگ سازی که همواره معتقد بوده ام  فرهنگ مقدم بر علم است، افکاری ضعیف و خودمحوری بودند که با داعیه هایی همچون وفاداری علمی بر این بنیان نوپا می تاختند و از هیچ روشی (کلامی و عملی) برای تضعیف و تخریب ابا نداشتند اما

گر نگهدار من آنست که من می دانم        شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد

و اینگونه بود که رفتارهای جهان سومی را پشت سر گذاردیم و آهسته اما پیوسته به راهی که نه یک شبه بلکه با تجارب چند دهه، انتخاب نموده بودیم را آنهم نه با رویکرد اقتصادی چرا که تنها فرد ناآگاه است که در حیطه بدنبال ثروت می گردد و شخص بی ایمان است که در راهی گام نهد که بدنبال شهرت باشد و چنین فردی است که بخواهد مسیری غیر از رضایت الهی و خدمت به خلق را طی کند، دنبال کردیم. پس با تکیه بر تربیت متعالی خانوادگی و دینی و دارا بودن امکان مناسب اقتصادی و نه بدنبال بدست آوردن چنین امیالی راه را طی کردیم و همواره کلام حضرت مولانا در ذهنمان بود که:

هر کسی را خدمتی داده قضا         در خور آن گوهرش در ابتلا

آری اینچنین محفل عشقی شکل گرفت و اندک اندک جمع مستان رسیدند و گامی برداشتند و آنها که به اشتباه به خرابات راهشان افتاده بود بدنبال مقاصد خود راهی دیگر و شاید بیراهه ای را برگزیدند. مفتخریم اعلام نماییم که مدیریت، کارشناسان اعضا و شیفتگان آسمان طی سالیان اخیر که نزدیک به ربع قرن است، همایشها، شبهای رصدی، شامگاههای نجومی ترویج علم ستاره شناسی، دوره های آموزشی، نشریه و دهها فعالیت متنوع را به جامعه فرهیخته کشورمان عرضه داشتند؛ اکنون سربلند و پرافتخار در سالروز بزرگداشت بیرونی اخترشناس نامدار تاریخ علم کشورمان در محضر شما بزرگواران برنامه ای را عرضه می دارند. طرحی که خود از جمله تعداد زیادی ایده های نو که از درون این مرکز کشوری جوشش یافت و با ایجاد جو رقابتی سالم، الگویی برای جامعه منجمان ایرانی گردیده است. نکوداشت اساتید حاضر(معاصر) که در شکل گیری و توسعه نجوم آماتوری نقش داشته اند و امروز در خدمت استاد معظم جناب آقای مهندس سرفراز غزنی هستیم کسی که مدارج دانشگاهی را آنهم در 60 سال قبل با لیسانس، ارشد و دکتری مهندسی در گرایشهای معماری و راه دریافت کرد و بیش از نیم قرن نیز به ترویج علم ستاره شناسی آنهم در سالیان دل مشغولیهای متعدد در کشورمان پرداختند و در جای خود از استاد و خدمات ایشان یاد        می شود.  فراموش نکنیم که الزاماً نباید تمامی دیدگاههای افراد را منطبق با نگرشهای علمی خود بیابیم تا کاری را خدمت دانسته و یا ندانیم که این عین خود محوری است و اثرات افراد در جامعه هیچگاه با برخی مشکلات اجرایی و یا دیدگاهی نباید نادیده گرفته شود و به مرور ایام میراث داران خود سره را از ناسره و خطا را از خدمت می توانند تشخیص دهند و تضییع نام و آبروی افراد که در شارع مقدس از خون آنها گرانبهاتر یاد شده نباید صورت پذیرد. جمله ای از استاد بزرگ جناب آقای پرفسور ثبوتی را به نقل از استاد معظم جناب آقای دکتر سعداله نصیری قیداری که در این همایش شرف حضور دارند را کمک گرفته که به این مضمنون می فرمودند: فرد و گروه بدون عملکرد خطا ندارد و اگر کسی 1000 کار بطور مثال انجام دهد شاید 4 خطا هم بکند اما خطاها نافی خدمات نیست.

نکوداشت ها از سال 83 با نکوداشت استاد صیاد در فرهنگسرای بهمن آغاز و با اعطای لقب پدر نجوم آماتوری به آقای مهندس دالکی ادامه یافت و اکنون در خدمت پیرطریقت و پدر بزرگ نجوم آماتوری کشور این برنامه را تقدیم می کنیم.

معرفی آماتور نمونه در هر سال گام دیگری بود که از سال 85 با تقدیر از آقای محسن شبانی مدیر فعلی وبگاه انجمن و مسئول بخش نرم افزارهای نجومی انجمن نجوم اماتوری ایران آغاز شد و امروز در خدمت عزیز بزرگی هستیم که نه صرفاً فعالیتهای آماتوری داشته باشد، بلکه با اخلاق و منش در خور تقدیر این سالها را پشت سر گذاشته و این فرد کسی نیست جز جناب آقای علیرضا بوژمهرانی از استان و شهر با صفای اصفهان. انشااله در جای خود معرفی کامل تر ایشان صورت می پذیرد.

گروه نجوم نمونه نیز یکی از پیشنهادات و اقدامات انجمن نجوم آماتوری ایران بوده است که امسال گروه با دیرینه فعالیتی بسیار یعنی مرکز آموزش نجوم ادیب نصف جهان یعنی اصفهان پایتخت فرهنگی کشورمان است که باز در جای خود این بزرگواران که زحمت راه دور را به جان خریدند و این محفل با شکوه را زینت بخشیده اند بیشتر خواهید شناخت.

امسال با دو ایده نو دیگر یکی معرفی کتاب برتر سال که در فعالیتهای آماتوری موثر واقع شده باشد و کاربردی نیز باشد معرفی وافتخار داریم کتاب "طراحی و ساخت تلسکوپهای اپتیکی و رادیویی "اثر استاد کامل علم واخلاق جناب آقای دکتر سعداله نصیری قیداری ریاست معزز انجمن نجوم ایران را به شما  و با زبان استاد معرفی می نماییم. دیگر ایده نوامسال تقدیر از انتشاراتی برتر است. انتشارات گیتاشناسی با بیش از 4 دهه فعالیت سخت کوشانه در حوزه کتب علمی بویژه نجوم، مفتخریم در این همایش تقدیر می شود و برخی آثار این انتشاراتی در بیرون سالن ارایه گردیده است که استفاده می فرمایید.

آخر آنکه در سال گذشته از پیشنهاد روز ملی نجوم در فرهنگسرای سرو رونمایی و مکاتبات آن با مبادی مختلف از جمله محضر استاد فرهیخته جناب آقای دکتر نصیری رئیس انجمن نجوم ایران صورت پذیرفت. بدیهی است روز ملی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای نامگذاری مناسبتها و برخی مراجع ذیصلاح می بایست به تصویب برسد اما امسال با این همایش آنهم در روز بزرگداشت بیرونی و برنامه های متنوع آن بیش از پیش توان جامعه نجومی کشور را برای اداره چنین فعالیتی مطرح نموده و با برنامه رصد، نمایشگاه کتب و نرم افزار های نجومی و سخنرانی ها؛ از نسخه قبل از رسمیت یافتن این حرکت رونمایی نموده و از منجمان کشور برای این همراهی دعوت می نماییم. مسلماً در کنار روز جهانی شتاره شناسی، روز ملی آن با همه قدرت اعتبار کشور نیاز است خاصه آنکه در فصل تابستان از آسمان و شرایط به مراتب بهتری نسبت به بقیه فصول، کشورمان برخوردار بوده و اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان نیز محسوب می گردد که امید است این پیشنهاد با همراهی و پشتیبانی اساتید حاضر و مراکز ذیربط عملی گردد. در پایان ضمن پوزش از این تصدیع وقت و حوصله ای که فرمودید مجدداً به حاضران خیرمقدم عرض کرده و شما را به خداوند منان می سپارم. امیدوارم برنامه امروز که حاصل همکاری صمیمانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیریت محترم فرهنگی هنری منطقه 9 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و  با همکاری دوستان عزیزمان در بنیاد رودکی و مجموعه فرهنگی تاریخی آزادی صورت گرفته مورد قبول قرار گردد.

نواقص را بر ما ببخشایید و در اجرای بهینه این برنامه با ما همفکر و  یار باشید.

بر آستان جانان گر سر توان نهادن                   گلبانگ سر بلندی بر آسمان توان زد

متشکرم

برای مشاهده گزارش تصویری مبسوط اینجا را کلیک کنید



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

پریساعلیرضا
(مهمان)
دوشنبه 18 شهریور 1392 - 16:53

سایت انجمن واقعا خیلی بهتر شده.میتونم بگم خیلی خیلی خوب تر شده. ممنون از زحماتتون.خداقوت و تبریک.
آرزو علمداری
(مهمان)
پنجشنبه 7 اسفند 1393 - 00:06

سلام من از شاگردان قدیمی استاد سرفراز غزنی هستم. بی زحمت شماره تماس استاد رو می خواستم.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون