*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
کشف اجرام فضایی با استفاده از 200 هزار رایانه

کشف اجرام فضایی با استفاده از 200 هزار رایانه
يكشنبه 10 شهریور 1392 - 11:47 | شاخه : | منبع : خبرگزاری مهر | 6377 بازدید | 0 دیدگاه
کشف اجرام فضایی با استفاده از 200 هزار رایانه
کشف اجرام فضایی با استفاده از 200 هزار رایانه شخصی

دانشمندان با ترکیب توان محاسباتی 200 هزار رایانه شخصی در سراسر جهان، موفق به شناسایی 24 تپ اختر در کهکشان راه شیری شدند.

تپ اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند.

برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هستهٔ ستارهٔ منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. برای نمونه تپ‌اختری به قطر ۲۰ کیلومتر 1.5  برابر جرم خورشید را در خود جای داده‌است.

تپ اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل دهنده و چگالی آن‌ها بستگی دارد.

محققان در این پروژه که Einstein@Home نام دارد رایانه های داوطلب شخصی خانگی و اداری از سراسر جهان را به یک ابر رایانه مرتبط کردند.

یک گروه بین المللی از دانشمندان به سرپرستی پژوهشگران مرکز فیزیک گرانشی و ستاره شناسی رادیویی موسسه ماکس پلانک آلمان، با استفاده از این ابر رایانه ای 24 تپ اختر جدید را شناسایی کردند.

این تپ اخترها می توانند به عنوان بسترهای تحقیقاتی برای نظریه نسبیت اینشتین به کار گرفته شوند و تصویر ما از جمعیت تپ اخترها تکمیل کنند.

بنجامین نیسپل مجری ین تحقیقات گفت: از طریق مشارکت های عمومی، توانستیم 24 تپ اختر جدید را در کهکشان راه شیری که پیش از این مشاهده نشده بودند، کشف کنیم.

نتایج این تحقیقات در نشریه The Astrophysical Journal منتشر شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون