*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
شکارچی سیارک‌ها دوباره جان گرفت

شکارچی سیارک‌ها دوباره جان گرفت
سه شنبه 15 امرداد 1392 - 10:57 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3002 بازدید | 0 دیدگاه
شکارچی سیارک‌ها دوباره جان گرفت
شکارچی سیارک‌ها دوباره جان گرفت

مقامات آژانس فضایی آمریکا از امکان فعال‌سازی مجدد تلسکوپ فضایی WISE با هدف شناسایی سیارک‌های تهدید کننده زمین خبر می‌دهند.

کاوشگر نقشه‌ بردار فروسرخ میدان وسیع (WISE) در دسامبر 2009 میلادی به فضا پرتاب شد و در طول یکسال، نقشه کاملی از تمام آسمان تهیه کرد.

این تلسکوپ فضایی با کمک آشکارسازهای مادون قرمز امکان نفوذ از طریق لایه های ضخیم گرد و غبار و حتی مشاهده اشیاء نسبتا کم نور مانند کوتوله‌های قهوه‌ای سرد را با جزئیات بسیار دقیق دارد.

ناسا پس از اتمام مأموریت نخست، از تلسکوپ WISE برای رصد سیارک‌ها و دنباله‌دارها در منظومه شمسی استفاده کرده و بیش از 150 سیارک نزدیک به زمین، از جمله 20 سیارک بالقوه خطرناک را شناسایی کرد.

با پایان بودجه تحقیقاتی این پروژه، تلسکوپ فضایی از فوریه 2011 در وضعیت خواب زمستانی (hibernation) قرار گرفت.

اکنون مقامات ناسا در حال بررسی گزینه های مطرح برای شکار سیارک های تهدید کننده زمین هستند که در بین این پیشنهادات، فعال سازی و استفاده مجدد از تلسکوپ فضایی WISE بعنوان شکارچی بالقوه سیارک های خطرناک مطرح شده است.

«لیندلی جانسون» از محققان برنامه رصد اشیاء نزدیک به زمین (NEOs) ناسا معتقد است، با راه اندازی مجدد این تلسکوپ فضایی می توان از آن برای شکار سیارک های خطرناک استفاده کرد.

دولت آمریکا با ارائه طرحی به کنگره، خواستار افزایش دو برابری بودجه 20 میلیون دلاری برنامه رصد اشیاء نزدیک به زمین برای سال مالی 2014 میلادی شده است.

میزان بودجه مورد نیاز برای فعال‌سازی و آغاز دوباره مأموریت تلسکوپ فضایی WISE مشخص نشده است، اما در صورت افزایش بودجه برنامه NEOs، می توان انتظار داشت که تا اوایل سال 2017 میلادی این تلسکوپ بار دیگر به حیات بازگشته و از آن برای شکار سیارک های خطرناک استفاده شود.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون