*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
بازیابی دو موتور موشک‌ آپولو 11 از قعر اقیانوس

بازیابی دو موتور موشک‌ آپولو 11 از قعر اقیانوس
شنبه 5 امرداد 1392 - 13:28 | شاخه : | منبع : ایسنا | 7385 بازدید | 0 دیدگاه
بازیابی دو موتور موشک‌ آپولو 11 از قعر اقیانوس
بازیابی دو موتور موشک‌ آپولو 11 از قعر اقیانوس

تیمی از کاوشگران طی ماموریتی در عمق دریا موتورهایی را یافته‌اند که بخشی از موشک Apollo 11 Saturn V هستند؛ این موشک در سال 1969 برای نخستین بار فضانوردان را به کره ماه فرستاد.

یک شخص حفاظت‌کننده در مرکز فضایی و Cosmosphere کانزاس واقع در هاچینسون، جایی که وی مشغول برطرف‌کردن زنگ‌زدگی موتورهای مزبور بود، متوجه شد این موتورها متعلق به موشک آپولو 11 هستند.

ماه مارس گذشته مرکز «سفرهای Bezos» یک ماموریت باستان‌شناسی صنعتی را انجام داد و طی آن از ابزارهای زیرآبی با عملکرد کنترل از راه دور برای بازیابی موتورهای موشک‌ F-1 از بستر اقیانوس اطلس استفاده کرد.

این موتورها که از عمق چهار هزار و 200 متری بالا کشیده شدند، در استیج اول موشک Saturn V به کار رفته بودند و قدرتمندترین موتورهای موشک با سوخت مایع و اتاقک منفرد هستند که تاکنون ساخته شده‌اند.

به گفته بزوس، بخش‌های لازم برای نمایش دو موتور F-1 بازیابی شدند که شامل اتاقک‌های محوری عقبی، مولدهای گاز، انژکتورها، مبادله‌کنندگان گرمایی، توربین‌ها و دیگر ‌ قسمت‌ها بودند.

پس از قرارگرفتن در معرض دماهای باورنکردنی در طول چند دقیقه عملکرد، سقوط از لبه فضا به درون اقیانوس و سپری‌کردن بیش از چهار دهه در آب شور، این سازه‌ها شکل نامطلوبی پیدا کرده‌اند.

به دلیل ترکیب آلیاژهای فلزی‌های در ساخت این موتورها، حفاظت از آن‌ها فرایندی دشوار است اما مزیت این عمل نه تنها صیانت از بقایای ارزشمند عصر فضا، بلکه فرصت یافتن ماموریت‌هایی است که این موتورها انجام داده‌اند.

تایید ماهیت این موتورها زمانی صورت گرفت که یکی از حفاظت‌کنندگان با استفاده از چراغ مشکی دارای فیلترهای لنز ویژه، شماره‌های“2044” که بر روی یکی از اتاقک‌های محوری استنسیل‌ شده بودند را کشف کرد.

برطرف‌کردن رنگ‌زدگی نشان داد که عبارت "واحد شماره 2044" بر قاعده این اتاقک حکاکی شده بود.

2044 شماره سریالی است که با شماره 6044 ناسا مطابقت می‌کند. این شماره، شماره موتور F-1 Engine #5 متعلق به آپولو 11 است.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون