*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
نگاهی گذرا به سفر بی بازگشت به مریخ

نگاهی گذرا به سفر بی بازگشت به مریخ
دوشنبه 17 تیر 1392 - 10:26 | شاخه : | نويسنده : (yjc) حدیث حدادی | 10934 بازدید | 1 دیدگاه
نگاهی گذرا به سفر بی بازگشت به مریخ
تصویری خیالی از حضور انسان در سیاره سرخ
با پا گذاشتن به فصل تابستان بیشتر افراد در فکر سفر کردن هستند در این سفرها  بعضی افراد از شهری به شهر دیگر و برخی از کشوری به کشور دیگر و یاحتی افرادی دورتر از قاره ای به قاره دیگر سفر می کنند اما  آیا تا به حال به سفر به خارج از کره زمین به فضا و  یا به مریخ فکر کرده اید؟!

مدت ها است که محققان برای یافتن حیات در سایر سیارات، سیاره مریخ را که بعد از زمین چهارمین سیاره منظومه شمسی است را مورد بررسی قرار داده اند در طی این بررسی ها کارشناسان تنها به ارسال یک ماهواره در اطراف جو این سیاره و دریافت چند فیلم و عکس اکتفا نکرده اند.

با تلاش های بسیار ستاره شناسان رباتی به نام مریخ  نورد کنجکاو را راهی فضا کردند تا  بررسی های دقیق و مستقیمی را از سطح این سیاره خاکی به دست آورند.

این ربات که به مریخ نورد کنجکاو مشهور شده است با کنجکاوی های بسیاری که بر  سطح  این سیاره سنگی انجام داده اثبات کرده که خاک سیاره مریخ دارای آب، آب و هوایی نسبتا مناسب و لایه جوی نازک که اطراف آن را احاطه کرده تا این سیاره در مقابل پرتوهای کیهانی و نور خورشید محافظت شود.

یکی دیگر از مزایای سیاره مریخ رسیدن  نور کافی به این سیاره است که امکان استفاده از  پنل های خورشیدی را برای تامین موارد مختلف همچون انرژی الکتریسیته مهیا می کند.

پس از تحقیقاتی که مریخ نورد کنجکاو بر روی این سیاره انجام  داد معلوم شد خاک مریخ دارای مقدار قابل توجهی آهن است که در اثر مخلوط شدن با اکسیژن زنگ زده و سطحی سرخ رنگ را بر ای این سیاره ایجاد کرده است.

سیاره مریخ پس از زمین سکونت پذیرترین سیاره منظومه شمسی محسوب می شود و ریتم شبانه روز آن نیز بسیار شبیه به زمین است به طوریکه این سیاره  برای طی کردن یک روز کامل در این سیاره نیازمند 24 ساعت و 39 دقیقه و 35 ثانیه زمان هستیم.

یک سازمان خصوصی هلندی که قصد ساخت سکونتگاهی انسانی بر سطح سیاره مریخ را دارد با طرحی بلند پروازانه فراخوانی بین المللی با عنوان سفر بی بازگشت به مریخ را ارائه  کرده که تاکنون به واسطه این فراخوان 20 هزار نفر ثبت نام کرده اند که 70 نفر آنها بر ایرانی هستند.

این سفر به دلیل اینکه بلیطی یک طرفه دارد هزینه نسبتا پایینی را به خود اختصاص داده و این سازمان اعلام کرده هنوز هیچ فناوری برای بازگشت افراد از مریخ به زمین وجود ندارد.

با توجه به یکطرفه بودن این طرح مسافران این سفر باید بدانند که ساکنان مریخ هستند که هیچ گاه به زمین باز نمی گردند و سیاره مریخ به سکونتگاه محل زندگی، کار و مرگ آن ها تبدیل می شود.

سفر مریخ 7 ماه طول می کشد که ساکنان پس از ورود به مریخ به هر فضا نورد200متر مربع فضای داخلی که شامل اتاق خواب، محوطه کار، اتاق نشیمن و واحدهایی برای پروژه گیاهان اختصاص داده شده است و تمامی ساکنان مریخ باید در هنگام ترک محل سکونت خود از لباس های ویژه استفاده کنند.

مهمترین ماموریت ساکنان مریخ ارسال گزارش هایی به صورت روزانه و مستمر به مراکز کنترل زمینی است تا تجربیات خود را از مریخ مثل نحوه زندگی کردن و کشفیات را به صورت زنده و مستقیم با ساکنان زمین به اشتراک بگذارند.

دلیل اینکه این سیاره فقط 38 درصد گرانش زمین را به خود اختصاص داده ساکنان آینده مریخ احتمالا  تغییرات فیزیولوژیکی جدی مانند کاهش تراکم استخوانی، ضعف عضلانی و مشکلات گردش خون را تجربه خواهند کرد و بیماری ها و  مشکلات حاد آنها نیز در این سیاره سرخ غیر قابل در مان است.

گفتنی است: برای پر کردن و ارسال فراخوان سفری بی بازگشت به مریخ تا  9 شهریور ما بیشتر فرصت باقی نمانده است.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

فاطمه
(مهمان)
سه شنبه 3 شهریور 1394 - 11:46

من کنجکاو هستم که بدانم ایادرکره مریخ می توان تولیدنسل کردیانه

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون