شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
سیارات غول پیکر گازی به ستاره مادر می چسبند

شنبه 15 تیر 1392 - 11:04 | شاخه : | منبع : ایسنا | 8045 بازدید | 1 دیدگاه
سیارات غول پیکر گازی به ستاره مادر می چسبند

نتایج مطالعات جدید نشان می دهد، سیارات فراخورشیدی گازی غول پیکر تمایل زیادی به نزدیک شدن به ستاره والد خود دارند.

پیدا کردن سیارات فراخورشیدی به قدری آسان شده است که اخترشناسان هربار با بررسی بخشی از کائنات می توانند یک یا چند سیاره جدید کشف کنند.

اخترشناسان در کمپین کشف سیارات فراخورشیدی در عمق با کمک تلسکوپ فضایی Gemini که گسترده ترین بررسی مستقیم سیارات فراخورشیدی محسوب می شود، سیارات فراخورشیدی در مدار انواع مختلف ستارگان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

رصدهای صورت گرفته با کمک ابزار ویژه تلسکوپ فضایی Gemini به نام تصویر ساز کرونوگرافیک نزدیک مادون قرمز به دست آمده است.

«مایکل لیو» از محققان موسسه نجوم دانشگاه هاوایی و سرپرست کمپین کشف سیارات فراخورشیدی تأکید می کند: درحالی که اغلب سیارات فراخورشیدی تمایل به دوری از ستاره والد خود دارند، سیارات غول پیکر گازی مانند فرزندانی چسبیده به والدین به نظر می رسند.

این کشفیات با بررسی تعداد کمی ستاره به دست آمده و احتمالا برای تعداد زیادی سیاره گازی غول پیکر قابل تعمیم خواهد بود.

«اریک نیلسن» از محققان دانشگاه هاوایی نیز خاطر نشان می کند: نتایج این مطالعات، تمایلات مشابه در کلاس های ستارگان مختلف را نشان می دهد. البته همه سیارات گازی غول پیکر از خصوصیت نزدیکی به ستاره والد برخوردار نیستند، به طور مثال خانواده ای از سیارات فراخورشیدی گازی در اطراف ستاره HR8799‌ در فاصله دوری از ستاره والد قرار دارند که 25 تا 70 برابر فاصله زمین تا خورشید است.

نتایج به دست آمده در این مطالعه که دو تحقیق آن به زودی منتشر خواهند شد، به دانشمندان برای درک بهتر شکل گیری سیارات غول پیکر گازی و تعیین فاصله مداری سیارات به عنوان نشانه کلیدی برای بررسی فرضیه های شکل گیری سیارات فراخورشیدی کمک می کند.

کمپین کشف سیارات فراخورشیدی در عمق با استفاده از تلسکوپ فضایی Gemini در شیلی و حمایت بنیاد ملی علوم آمریکا و ناسا انجام شده است.

رضا