*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
توقف فعالیت موشک‌های پروتون روسیه

توقف فعالیت موشک‌های پروتون روسیه
پنجشنبه 13 تیر 1392 - 11:37 | شاخه : | منبع : ایسنا | 6539 بازدید | 0 دیدگاه
توقف فعالیت موشک‌های پروتون روسیه
لحظه‌ی سقوط موشک پروتون M

روسیه در پی رویداد ناگوار روز دوشنبه (10 تیر) بطور موقت تمام پروازهای آینده موشک پروتون M خود را به حالت تعلیق درآورده است.

یک موشک بدون سرنشین پروتون M روسیه کمی پس از پرتاب در روز دوشنبه سقوط کرده و سه ماهواره هدایتگر با ارزش کلی 200 میلیون دلار را نابود کرد.

این حادثه پنجمین پرتاب ناموفق بزرگ پروتون از دسامبر 2010 بوده است.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، این موشک فعلا به حالت تعلیق درآمده در حالیکه یک کمیته دولتی روسیه در حال بررسی دلایل این رویداد و یافتن ارگان مسئول این جریان هستند.

موشک پروتون M در فاصله 2.5 کیلومتری محل پرتاب خود در پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان سقوط کرده و یک دهانه با عرض 600 متر ایجاد کرد.

همراه این موشک 600 تن سوخت نفت سفید، هپتیل سمی و آمیل بود. باران باعث شد تا دود سمی سوخت در حال آتش تحت کنترل باشد اما به گفته مقامات این دود ممکن است به جاهای دیگر کشیده شود.

نزدیکترین شهر به این منطقه بایکنور است که در فاصله 60 کیلومتری قرار دارد. هیچ آسیب و جراحتی از این سانحه گزارش نشده اما احتمالا فعالیت‌های مرکز فضایی برای دو تا سه ماه آینده به حالت تعلیق در بیاید.

در نتیجه این تعلیق احتمالا پرواز یک فضاپیمای باری رباتیک پراگرس به ایستگاه فضایی بین‌المللی که برای 27 ژوئیه(پنجم مرداد) برنامه‌ریزی شده، به تاخیر بیفتد.

پرواز سرنشین‌دار بعدی از این پایگاه سیوز 36 است که قرار است در روز 25 سپتامبر(سوم مهر) برای انتقال سه سکنه جدید ایستگاه فضایی به فضا پرتاب شود.

پرتاب بعدی پروتون M قرار است در روز 20 ژوئیه(29 تیر) انجام شده و یک ماهواره ارتباطات آسترا 2E را به مدار منتقل کند. این ماموریت احتمالا تاخیر قابل توجهی داشته و بررسی‌ها برای این سوانح ادامه می‌یابد.

سه ماهواره نابود شده در این رویداد قرار بود به سیستم ناوبری Glonass بپیوندند که روسیه به عنوان یک جایگزین بومی برای سیستم جی‌پی‌اس آمریکا در حال ساخت آن است.

سقوط روز دوشنبه رشته‌ای از مشکلات اخیر برای Glonass را ادامه داده است. سه ماهواره دیگر این مجموعه پس از یک سانحه دیگر پروتون در دسامبر 2010 گم شدند.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون