*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
افتتاح پایگاه پرتاب فضایی ایران در ماه شعبان

افتتاح پایگاه پرتاب فضایی ایران در ماه شعبان
دوشنبه 20 خرداد 1392 - 15:04 | شاخه : | نويسنده : محسن شبانی | 3578 بازدید | 0 دیدگاه
افتتاح پایگاه پرتاب فضایی ایران در ماه شعبان
دکتر 'حمید فاضلی' روز دوشنبه اظهارداشت: این سایت پرتاب به مساحت ۲۵ کیلومتر مربع در منطقه چابهار به اتمام رسیده است و یکی از دلایل ایجاد سایت پرتاب ملی فضایی در این منطقه نزدیک بودن آن به اقیانوس هند و کم جمعیت بودن جغرافیای محلی است.
وی اضافه کرد: نطقه جنوب شرقی کشور بهترین منقطه از نظر ایمنی برای تاسیس این پایگاه است . زیرا این منطقه نزدیک اقیانوس هند و بسیار کم جمعیت است . براساس مصوبات شورای عالی فضایی، مدیریت کلان این پایگاه بر عهده سازمان فضایی است و در حال حاضر مطالعات این پروژه در حال تکمیل است .
رییس سازمان فضایی خاطرنشان کرد: تمامی تجهیزات مربوط به استقرار ماهواره بر و نصب ماهواره در این پایگاه نصب می شود و تست های مربوط به سازگاری و پرتاب ماهواره در این پایگاه انجام می شود .
وی گفت : از طریق این پایگاه می توان حتی ماهواره های سنگین را به فضاپرتاب کرد و این امر درصورتی انجام می شود که بتوان ماهواره برها را در این پایگاه نصب کرد .
فاضلی خاطرنشان کرد: این پایگاه به عنوان یک مرکز پرتاب سیویل (غیرنظامی) پیش بینی شده و قرار است در زمینه پرتاب موجود زنده، پرتاب ماهواره های سنجشی و ماهواره مخابراتی در مدار ژئو فعالیت کند چرا که این پرتاب ها به شرایط ویژه ای نیاز دارد و حتی الامکان باید در شرایط نزدیک به منطقه استوایی صورت گیرد تا هزینه های پرتاب و انجام مانورهای مداری آن به حداقل رسد.
وی افزود : پایگاه ملی پرتاب با هدف انجام آخرین آزمایش های تاکتیکی قبل از پرواز مانند یکپارچه سازی، همسان سازی و سازگاری بین ماهواره ها و ماهواره برها ایجاد می شود.
ایجاد پایگاه پرتاب نقطه آغازی برای پرتاب ماهواره ها با اندازه های بزرگتر و ارتفاع بیشتر محسوب می شود.
چندی پیش وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز گفت که قرار است ماهواره های مدار ژئو(زمین آهنگ) از پایگاه پرتاب چابهار پرتاب شود.
منبع :ایرنا

نويسنده : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون