*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
شاهدی عجیب برای تأیید نظریه نسبیت اینشتین

شاهدی عجیب برای تأیید نظریه نسبیت اینشتین
دوشنبه 9 اردیبهشت 1392 - 18:58 | شاخه : | 4595 بازدید | 0 دیدگاه
شاهدی عجیب برای تأیید نظریه نسبیت اینشتین
ستاره شناسان کانادایی می گویند که بررسی یک سیستم دو ستاره ای عجیب نشان داده نظریه نسبیت اینشتین حتی در شدیدترین شرایط مشاهده شده نیز صحت دارد.

سیستم ستاره ای مورد بررسی که حدود ۷۰۰۰ سال نوری با زمین فاصله داشته، به دلیل ویژگی های منحصربفرد هر ستاره و نزدیک بودن آنها به یکدیگر کاملا استثنایی است. یکی از این دو جفت، یک ستاره کوچک اما نوترونی سنگین بوده که یکی از پرجرم ترین نمونه های تائید شده تا به امروز با گرانش ۳۰۰ میلیارد برابر زمین است و با سرعت ۲۵ بار در ثانیه می چرخد.

در اطراف این تپ اختر، یک ستاره کوتوله سبکتر با مدار دو و نیم ساعته گردش می کند که مدار نامعمول و بسیار کوتاهی در میان مجموعه های دو ستاره ای محسوب می شود.

به گفته ستاره شناسان، رصد این ستارگان یک تغییر چشمگیر را در دوره مداری این جفت برای هشت میلیونیوم ثانیه در هر سال شناسایی کرده است. با توجه به جرم های تپ اختر و کوتوله سفید، بنظر می رسد آنچه اینشتین در فرضیه خود پیش بینی کرده باید اتفاق بیفتد. بر اساس نظریه نسبیت اینشتین، گرانش در نتیجه انحنای فضا زمان بوجود آمده از حضور جرم و انرژی است و در اثر گردش این دوستاره در اطراف یکدیگر، امواج گرانشی تابیده می شود که در زمان حرکت در فضا زمان چین می خورد. در نتیجه این فرآیند، این ستارگان انرژی از دست داده، به یکدیگر نزدیکتر می شوند و همانطور که اینشتین پیش بینی کرده، دوره مداری کوتاهتر می شود.

منبع : ایسنا


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون