*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
الحاق موفق فضاپیمای پروگرس به ایستگاه فضایی

الحاق موفق فضاپیمای پروگرس به ایستگاه فضایی
شنبه 7 اردیبهشت 1392 - 12:45 | شاخه : | 4811 بازدید | 0 دیدگاه
الحاق موفق فضاپیمای پروگرس به ایستگاه فضایی

یک فضاپیمای بدون سرنشین باری روز گذشته (جمعه) توانست علیرغم یک مشکل فنی در سیستم ناوبری آن با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی ملحق شود.

فضاپیمای روسی پروگرس 51 پس از پرتاب از مرکز پروتاب بایکنور قزاقستان در روز چهارشنبه (چهارم اردیبهشت) نتوانست یکی از دو آنتن مورد استفاده برای سیستم الحاق خودکار کورس را مستقر کند.

کنترلگرهای زمینی روسیه توانستند موقعیت آنتن را تغییر دهند تا عملیات الحاق خودکار طبق برنامه ادامه پیدا کند.

پاول وینوگرادوف و رومان روماننکوف روسی که در ایستگاه فضایی حضور دارند، این فرایند الحاق را به دقت دنبال می‌کردند.

اگرچه فضانوردان برای انجام فرایند الحاق آماده بودند اما سیستم خودکار به کار خود ادامه داده و فضاپیما توانست در ساعت 12:34 به وقت گرینویچ به ایستگاه که در ارتفاع 404 کیلومتری بر فراز مرز بین چین و قزاقستان در حال عبور بود، متصل شود.

به گفته مقامات ناسا، ماموریت نزدیک شدن پروگرس به ایستگاه این بار آهسته‌تر از حد معمول بود چرا که کنترلگرهای زمینی و فضانوردان ایستگاه فضایی به دقت بر موقعیت این فضاپیما نظارت می‌کردند.

در ابتدا این فضاپیما به آرامی به ایستگاه ملحق شده و با قلاب در چفتها محکم نشد تا سکنه ایستگاه و کنترلگرهای پرواز بتوانند از عدم وجود تهدید گیر کردن آنتن پروگرس به بدنه خارجی آزمایشگاه مداری اطمینان حاصل کنند.

پس از اطمینان کامل، این فضاپیما به داخل درگاه کشیده شده و در جای خود محکم شد.

پروگرس 51 در این سفر با خود 800 کیلوگرم سوخت، 26 کیلوگرم هوا، 21 کیلوگرم اکسیژن، 420 کیلوگرم آب و 1519 کیلوگرم سخت‌افزار تجربی، لوازم یدکی و دیگر تدارکات برای ساکنان ایستگاه فضایی آورده است.

در حال حاضر وینوگرادوف و روماننکوف مهندسان پرواز ایستگاه بوده و تام مارشبورن و کریس کاسیدی از ناسا به همراه الکساندر میسورکین روسی به همراه فرمانده کریس هادفیلد آنها را در این ماموریت همراهی می‌کنند.

روماننکو، مارشبورن و هادفیلد قرار است در ماه مه ایستگاه را به مقصد زمین ترک کنند که در آن زمان وینوگرادوف فرماندهی ماموریت اکسپدیشن 36 را برعهده خواهد گرفت.

منبع : ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون