*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
آیا ابرنواختر کپلر به طور غیر معمولی قدرتمند بود؟

آیا ابرنواختر کپلر به طور غیر معمولی قدرتمند بود؟
پنجشنبه 16 آذر 1391 - 02:30 | شاخه : | 2930 بازدید | 0 دیدگاه

مینا افشاری راد
سرویس علمی انجمن نجوم آماتوری ایران
در سال 1604 ، یک ستاره جدید در آسمان شب که بسیار روشن تر از برجیس بود ، آشکار شد و پس از چند هفته ، تیره و تاریک شد . این حادثه به وسیله تماشاگرها که شامل رصدگرها و ستاره شناسان معروفی هم چون جوهانس کپلرهم بود ثبت و تصدیق شد . قرن ها بعد ، باقی مانده این ستاره منفجر شده ، که به عنوان بقایای ابرنواختر شناخته می شود . ستاره شناسان مطالعه های زیادی روی بقایای ابرنواختر کپلر داشته اند و تلاش کرده اند تعیین کنند که وقتی ستاره منفجر شد ، برای ایجاد آن چه اتفاقی افتاد . تجزیه و تحلیل های جدید از یک رصد طولانی از رصدخانه اشعه X شندرای ناسا ، سرنخ های بیش تری را فراهم می کند . این تجزیه و تحلیل ها ، حاکی از آن است که انفجار این ابرنواختر ، نه فقط پرقدرت بود ، بلکه ممکن است در یک فاصله بسیار دورتر از آن چه تصور می شد ، اتفاق     افتاده باشد .
این تصویر نشان می دهد که داده های شندرا ،از 8 روز پرارزش زمان رصد نتیجه شده اند . اشعه های X در این تصویر ، در 5 رنگ از ضعیف به قوی : قرمز ، زرد ، سبز ، آبی و بنفش    نشان داده شده اند . این باریکه های متفاوت اشعه X که با یک تصویر نوری از برآورد رقمی شده آسمان ، ترکیب شده ، نشان دهنده ستارگان در این زمینه است .
تجزیه و تحلیل های گذشته از این تصویر شندرا مشخص کرده است که انفجار ستاره ای که کپلر را ایجاد کرده ، چیزی بود که ستاره شناسان آن را ابرنواختر " نوع Ia" می نامند . این دسته از ابرنواخترها ، زمانی که یک کوتوله سفید جرمی به دست می آورد ، چه به وسیله فشردن ستاره همراه آن و چه به وسیله ترکیب شدن با یک کوتوله سفید دیگر ، ایجاد می شوند تا زمانی که آن ناپایدار شود و به وسیله یک انفجار حرارتی هسته ای از بین برود .
برخلاف ابرنواخترهای شناخته شده دیگر نوع  Ia و باقی مانده هایشان ، زمینه باقی مانده کپلر با قدرت به وسیله چیزهایی که دارد رخ می دهد ، در حال شکل گرفتن است . به گونه ویژه تر ، بیش ترین باقی مانده های ابرنواختر " نوع Ia " بسیار متقارن هستند ، اما باقی مانده های کپلر با یک کمان پر نور از نشر پرتو X در ناحیه شمالی نامتقارن است . این مساله حاکی از گسترش گوی باقی مانده از انفجار این ابرنواختر در حال روبیدن گاز و گرد وغبار ، اطراف ستاره تازه مرده ، است .
کمان پرنور پرتو X می تواند به وسیله دو روش توضیح داده شود : در یک مدل ، آن ستاره ( قبل از مرحله ابرنواختری ) و همراهش در حال عبور از گاز بین ستاره ای بودند و در این حال جرمی به میزان قابل توجهی با یک باد از دست دادند ، که این باعث ایجاد یک موج تکان ، شبیه زمانی که قایق در حال عبور از روی آب است ، شد . احتمال دیگر این است که کمان پرتو X به وسیله باقی مانده در حال گسترش ابرنواختر ، به یک ابر درون ستاره ای به وسیله افزایش تدریجی چگالی ( غلظت ) ایجاد شود .
مدل باد و تکان کمان ، که در بالا توضیح داده شد نیازمند این است که باقی مانده ابرنواختر کپلر در یک فاصله بیش از 2300سال نوری قرار داده شود . در نوبت بعدی ، گازی که در این      باقی مانده در حال گسترش است ، غلظت بالاتری از میانگین دارد و فاصله این باقی مانده از زمین بین 16000تا 2000سال نوری است . هر دو نوبت فاصله های بزرگ تر از چیزی که به طور معمول حدود 1300سال نوری تصور می شد ، ارایه می دهند .
در هر دو مدل ، طیف پرتو X و مقدار پرتو X تولید شده در انرژی های متفاوت که هست ، حضور مقدار زیادی از آهن و یک انفجار بزرگ تر از میانگین ابرنواختر " نوع Ia" را آشکار می سازد . علاوه بر این ، برای بیان طیف پرتو X مشاهده شده در این مدل ، یک حفره کوچک باید در اطراف ستاره ( قبل از این که منفجر شود ) مشخص شده باشد ؛ یک هم چنین حفره ای که ممکن است قطری کم تر از یک دهم سایز اخیر آن باقی مانده داشته باشد ، ممکن است به وسیله یک طغیان ( ریزش – جریان ) متراکم و سریع از سطح آن کوتوله سفید ، قبل از این که منفجر شود ، تولید شده باشد ؛ همان طور که قبلن به وسیله تعدادی از مدل های ابرنواخترهای " نوع Ia" پیش بینی شده بود .
مدارک و شواهد برای یک ابرنواختر " نوع Ia" قدرتمند غیر عادی ، قبلن در یک باقی مانده دیگر با شندرا و تلسکوپ نوری مشاهده شده است . این نتایج به طور جداگانه به وسیله مشاهدات بعدی نور از منبع انفجار ابرنواختری که ابرهای گازی را پس می زنند ( پدیده ای که پژواک نور نامیده ی     می شود ) بررسی و بازبینی شده اند . این باقی مانده دیگر در ابرهای ماژلانیک بزرگ قرار دارند، یک کهکشان کوچک در حدود 16000سال نوری از زمین ، که آن را بسیار دورتر از کپلر می سازد و بنابراین برای مطالعه هم سخت تر می کند .

منبع : http://www.nasa.gov/mission_pages/chandra/multimedia/kepler_remnant.html


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون