*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
پیشنهاد طرح رقابت جهانی پژوهشی نجوم از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران

پیشنهاد طرح رقابت جهانی پژوهشی نجوم از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران
چهارشنبه 29 شهریور 1391 - 02:30 | شاخه : | 3341 بازدید | 0 دیدگاه

سرویس بین الملل  انجمن نجوم آماتوری ایران

آنچه که در پی می آید طرح مسابقه ای کاربردی در زمینه نجوم با نگاه جهانی است که از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران پیشنهاد گردیده است. این پیشنهاد از سوی آقای کامبیز خالقی به عنوان نماینده اعزامی انجمن نجوم آماتوری ایران  حاضر در کنفرانس اتحادیه جهانی نجوم در پکن چین در آگوست 2012 مطرح و با اقبال عمومی حاضران از بسیاری از نقاط جهان قرار گرفت. این پیشنهاد افتخاری برای کشورمان در ارایه طرحهای نو نجومی است و انشااله زمینه ساز اجرای رقابتهای کاربردی و تحقیقاتی برای آماتورها ایرانی در عرصه جهانی می تواند قلمداد شود.
امید است اساتید، صاحب نظران، آماتورهای پیشکسوت و توانمند در این حوزه و همچنین برندگان مدالهای المپیادهای جهانی نجوم با مطالعه این نوشتار و ارایه دیدگاهها و نظرات خوب خود به رشد و تعالی طرح کمک نموده تا با عقل جمعی و استفاده از توان کلیه انجمنهاو گروههای نجومی کشور شاهد اجرای طرحی بین المللی با نگرش تفکر و توان ایرانیان اندیشمند باشیم. مسلماً این پیشنهاد یک هدیه به جامعه نجومی کشور به حساب می آید. 
" بنام خدا "شیوه نامه‌ی اجرایی مسابقات بین المللی منجمان جوان (IYAT)
The Regulation of International Young Astronomers Tournaments
پیشگفتار:
با توجه به آن‌که از اساسی‌ترین بخش‌های اجرای یک پروژه‌ی علمی آشنایی با روش‌های تحقیق و جست‌وجوی پاسخ مسئله‌ی مورد بحث با تکیه بر روش علمی و مشارکت کلیه اعضای گروه است و با توجه به آنکه دانش‌آموزان علاقمند به علوم پایه نظیر فیزیک ونجوم در آینده و در زندگی علمی خود می باید با تکیه بر همین روش‌ها و با تکیه بر اخلاق علمی به تحقیق و پژوهش در زمینه‌های گوناگون پرداخته و قادر باشند تا با حفظ احترام متقابل به بحث و تبادل نظر در مورد زمینه‌ی مورد تحقیقشان با سایر دانشمندان بپردازند، در بخش آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران با نگاه به اهداف میان مدت بر آن شدیم تا مسابقه‌ای موسوم به مسابقات بین المللی منجمان جوان را طراحی و راه اندازی کنیم تا دانش‌آموزان مقطع دبیرستانی علاوه بر تجربه‌ی اجرای پروژه‌های علمی از طریق این مسابقات با قوانین و فضای تبادل نظر حاکم بر دنیای علم نیز آشنا شده و نخستین گام‌ها را برای آغاز پروژه‌های جدی‌تر علمی بردارند.

* چه کسانی می‌توانند در مسابقات شرکت کنند؟
تمامی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان از سال اول متوسطه تا پایان تحصیلات متوسطه‌، قادر به شرکت در مسابقات هستند.
تبصره یک: دانش‌آموز نباید در سال تحصیلی برگزاری مسابقات، به دانشگاه وارد شده باشد.
تبصره دو: شرکت افرادی که به هر نحو تجربه‌ی تحصیلات دانشگاهی را در سابقه‌ی علمی خود دارند در این مسابقات ممنوع است.
‌هر کشور می‌تواند با یک تیم رسمی و چند تیم غیر رسمی در مسابقات شرکت کند. نماینده‌ی اجرایی مسابقات در هر کشور، موسسه، انجمن یا تشکیلاتی خواهد بود که نخست آمادگی خود را برای اجرا و نمایندگی (IYAT) اعلام نماید. نمایندگان محلی (IYAT) در کشورها که بعد از رایزنی‌ها مشخص و قطعی شدند، از طریق وبسایت رسمی مسابقات معرفی می‌شوند.

* قوانین اجرایی مسابقات:
مسائل: همه ساله در آغاز ماه اکتبر ( اوایل مهر ماه) تعداد ?? سوال توسط کمیته علمی مسابقات طراحی شده و دانش‌آموزان به مدت 6 ماه فرصت دارند تا به جست‌وجوی پاسخ مسائل بپردازند.
o تبصره 1: سوالات مطرح شده با تاکید بر اجرای پروژه‌های رصدی و تحلیل داده‌های رصدی طراحی می‌شوند.
o تبصره 2: با توجه به آن‌که امکانات رصدی در کشورهای مختلف دارای سطوح متفاوتی است، محدودیت ابزار مورد استفاده به شرح ذیل هستند:
? توانایی گرداوری نور تلسکوپ بیشتر از ?? اینچ نباشد.
? دقت داده‌گیری CCD نباید از 1مگاپیکسل بیشتر باشد.
? درتجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده ازهرنوع نرم افزاری مجاز است.
پاسخ‌ها: این بخش باید در قالب پاورپوینت و به زبان انگلیسی تهیه شود. تحلیل و بررسی پاسخ‌ها نیز به زبان انگلیسی (و نه زبان رسمی کشور) انجام خواهد شد . گروه‌های شرکت کننده در مسابقات 3 نفر بوده و می‌توانند از یک مدرسه یا از یک رده‌ی تحصیلی نباشند که این موضوع در هنگام ثبت نام در مسابقات مشخص می‌شود.
هیئت داوران: حداقل تعداد داوران باید ? نفر باشد؛گروه داوران از یک داور ارشد و دو عضو تشکیل می‌شود که همگی از منجمان حرفه‌ای یا منجمان آماتوری انتخاب می‌شوند. منجمان آماتور عضو در هیئت داوران باید خدمات ارزشمند و تجربه‌ی اجرای پروژه‌های تخصصی را در کارنامه‌ی علمی‌شان داشته باشند. از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران تایید و مسئولیت بخش حساس داوری را بر عهده می گیرند.
مسابقات با تکیه بر جدال‌های علمیجومی برگزار می‌شود. هر جدال علمی یا Astronomy Fights با جدال 3 یا 4 گروه برگزار می‌شود. گروه‌های شرکت کنند در هر Astronomy Fights به قرار زیر است.
? یک گروه در نقش محقق که گزارش دستاوردهایش را ارائه می دهد. (Reporter)
? یک گروه در نقش تحلیل‌گر که به ارزیابی نقاط ضعف و قوت محققین می‌پردازد. (Opponent)
? یک گروه در نقش گزارش‌گر که تعامل علمی دو گروه محقق و تحلیل‌گر را بررسی می‌نماید. (Reviewer)
? یک گروه در نقش ناظر که در برگزاری جدال نجومی (AF) Astronomy Fights نقشی ندارد. (Observer)
جدول اجرایی مسابقات: گروه‌های دانش‌آموزی شرکت کننده در مسابقات بنا به قرعه در مجموعه‌های سه تا چهار گروه دسته‌بندی می‌شوند.
هر مجموعه در فضایی کاملاً مجزا به رقابت می‌پردازد و تا پایان برگزاری جدال با اعضای سایر گروه‌ها در ارتباط نخواهد بود.
جدول جدال‌ها ( AF ) مطابق ذیل طراحی می‌شود:
برای (AF)های سه تیمی:
تیم 3 تیم2 تیم1
Rev Opp Rep دور1
Opp Rep Rev دور2
Rep Rev Opp دور3
برای (AF)های سه تیمی:
تیم4 تیم3 تیم2 تیم1
Obs Opp Rev Rep دور1
Opp Obs Rep Rev دور2
Rev Rep Obs Opp دور3
Rep Rev Opp Obs دور4
*اجرای مسابقات:
• در ابتدای هر دور از جدال‌ها Astronomy Fights (AF) داور به نمایندگی از هیئت داوران، خود و سایر اعضای هیئت داوران را معرفی می‌نماید. سپس از گروه (OPP) Opponent می‌خواهد تا ضمن معرفی خود سوال مورد نظرشان را به Reporter (Rep) اعلام کنند....(? دقیقه)
• گروه Rep می‌تواند سوال انتخاب شده توسط (OPP) Opponent را قبول یا رد کند. Rep در یک دوره از مسابقات، می‌تواند حداکثر 5 سوال را رد کند. وظیفه‌ی ثبت سوالات رد شده توسط Repها بر عهده‌ی داور ارشد است. این اطلاعات در پایان AF باید در قالب گزارش به مسئول برگزاری منتقل شوند. .......................................................................................................... (? دقیقه)
• گروه Rep خود را برای اجرای دفاعیه آماده می‌کند. این مرحله شامل انتخاب فرد سخنران، آماده‌سازی تجهیزات احتمالی و وصل کردن لب‌تاپ به ویدئو پرژکتور می‌باشد. ................. (? دقیقه)
• نماینده‌ی گروه Rep فرصت دارد تا با تحلیل دقیق سوا،ل سنجش پارامترهای موثر و شبیه‌سازی‌های احتمالی که از قبل در قالب ppt آماده شده‌اند، حاصل تحقیقات خود را گزارش دهند. .......(15 دقیقه)
تبصره: در طول اجرای این بخش، تنها روش ارتباطی بین‌ گروه گزارش‌گر و نماینده‌شان، رد و بدل کاغذ یا نوشته است.
در صورتی که مشخص شود ارتباط از هر طریق دیگری از جمله ارتباط صوتی، الکترونیکی یا ... با فرد گزارش‌دهنده بر قرار شده باشد، گروه مذکور از شرکت در ادامه‌ی (AF) منع خواهند شد.
• نماینده‌ی گروه Opp به ارزیابی عملکرد گروه Rep می‌پردازد و با پرسش و پاسخ با تاکید بر اخلاق علمی و حفظ ارزش و جایگاه علمی افراد؛ تلاش می‌کند تا نقاط ضعف و قوت گروه مقابلش را محک بزند. Opp سعی می‌کند نقاط مبهمی که در تحلیل سوال وجود داشته را بر طرف کند. .(15 دقیقه)
• در پایان Opp در قالب یک گزارش کوتاه، عملکرد Rep‌ها را ارزیابی و به داوران گزارش می‌دهد. ............................................................................................................... (? دقیقه)
• نماینده‌ی Oppها باید گزارش خود را در قالب ppt به هیئت داوران ارائه دهد .................. (? دقیقه)
• (Rev) Reviewer بحث Opp و Rep را ارزیابی می‌کند و درست و مهم بودن سوالات Opp را می‌سنجد. ............................................................................................................... (? دقیقه)
• هیئت داوران سوالات مورد نظرشان را از گروه Rep و Opp می‌پرسند. ...................... (5 دقیقه)
• هیئت داوران، عملکرد هر یک از گروه‌ها را می‌سنجد و به هر گروه نمره می‌دهد. هر یک از داوران، نمره‌ی مستقلی را ارائه می‌دهند که بعد از پایان جدال و طبق قواعد داوری عدد نهایی نمره‌ی هر گروه برحسب آن محاسبه خواهد شد.
پایان هر دور از جدال (AF) در این مرحله اتفاق می‌افتد. .......................................... مدت کل ?? دقیقه
بعد از یک استراحت ?? دقیقه‌ای دور بعدی (AF) آغاز می‌شود.

*قوانین انتخاب یا رد سوالات
تمام مسائلی که در یک AF مشخص ارائه خواهند شد باید متفاوت باشند و انتخاب موضوع تکراری مجاز نیست.
Opp مجاز است پیشنهاد ارائه هر یک از سوالات را به Rep بدهد به جز سوالاتی که:
الف) قبلاً به وسیله Rep رد شده باشد.
ب) قبلاً به وسیله Rep ارائه شده باشد.
ج) قبلاً در مقابل Opp ارائه شده باشد.
د) قبلاً به وسیله Opp ارائه شده باشد.
در صورتی که کمتر از 5 سوال برای انتخاب باقی مانده باشد، ممنوعیت‌های الف، ب، ج، د به‌صورت پشت سر هم و به ترتیب حذف خواهند شد. در طول AFها، گزارش‌دهنده مجاز است تا 5 سوال را برای اجرا رد کند بدون آنکه امتیازی از دست بدهد؛ اما بعد از آن به ازاء رد هر سوال، ضریب امتیازات گزارش دهنده به 0.2 کاهش می‌یابد و این کاهش در جدال‌های بعدی نیز ادامه پیدا می‌کند.

*فینال مسابقات (AF نهایی)
پس از اعلام نتایج AFها، تیم‌های شرکت کننده در فینال فرصت دارند تا خودشان سوال مورد نظرشان برای اجرا یا مناظره را انتخاب کنند. در صورتی‌که تیم‌ها سوالات یکسانی را انتخاب نمایند، اولویت انتخاب سوال در اختیار تیمی است که با امتیاز بالاتر در فینال حضور پیدا کرده است. سوال مورد نظر باید انتخاب و قبل از شروع فینال به کمیته‌ی علمی مسابقات که از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران تشکیل شده است، اطلاع داده شود.

*دستورالعمل اعلام و محاسبه‌ نمره‌ی نهایی در هر (AF) توسط هیئت داوران:
هر عضو از هیئت داوران، تیم‌ها را بر اساس تمامی اجرای اعضا، سوالات پرسیده شده و پاسخ هایی که به آن‌ها داده شده و همچنین شرکت در مناظرات، مورد ارزیابی قرار داده و عددی بین 1 تا 1را به عنوان امتیاز تیم در آن مرحله در نظر می گیرد. میانگین بیشترین و کمترین امتیاز، امتیازی است که بعدا به باقی نمرات اضافه خواهد شد و این مجموع، در محاسبه میانگین نهایی امتیازات تیم اسفاده می‌شود.
میانگین امتیازات در ضرایب متفاوتی ضرب می‌شوند: 3 برای Rep ، 2برای Opp و1 برای Rev و سپس به امتیازات نهایی تبدیل می‌شوند.
به عنوان مثالاگر امتیازات داوران در یک دور AF به‌قرار زیر باشد:
امتیازاتReporter : 4,7,8,7,10
میانگین 4 و 10= 7
میانگین 7 با بقیه نمرات=7.25
امتیاز نهایی= 7.25×3=21.75
نتیجه نهایی برای یک تیم در AF:
مجموع امتیازات (SP) همان مجموع نمرات میانگین است که در ضرایب متناظر ضرب خواهند شد و تا یک رقم اعشار گرد می‌شوند.

*انتخاب تیم‌های شرکت کننده در فینال:
سه تیمی که بیشترین TSP در تمامی AFها را داشته اند، در فینال شرکت می‌کنند. در حالتی که چند تیم TSP برابری داشته باشند، تصمیم‌گیری درباره شرکت آن‌ها در فینال بر اساس تعداد AFهای برنده شده است. اگر تیم‌هایی در تمامی AFها برنده شده باشند ولی بر اساس مجموع کل امتیازات به فینال راه پیدا نکنند، بهترین آن‌ها (بر مبنای TSP)، به عنوان تیم چهارم در فینال شرکت داده می‌شود. ترتیب اجرا در فینال، برحسب تقدم راهیابی آن‌ها به فینال تعیین خواهد شد.

*رده بندی نهایی تیم‌ها در IYAT
پس از پایان مسابقه‌ی تیمی که بالاترین امتیاز را به دست آورده است رتبه اول و دو تیم دیگر به ترتیب رتبه دوم و سوم را به دست خواهند آورد.

گروه آموزش کاربردی
انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون