*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
جدید ترین ماموریت سیاره بهرام ناسا ، گذشته و آینده را به هم وصل می کند

جدید ترین ماموریت سیاره بهرام ناسا ، گذشته و آینده را به هم وصل می کند
سه شنبه 31 امرداد 1391 - 02:30 | شاخه : | 3110 بازدید | 0 دیدگاه

مینا افشاری راد
عضو فعال -
واشنگتن: جدید ترین ماموریت به سیاره سرخ ناسا ، که در 5 آگوست(یکشنبه 15 امرداد91) فرود آمد، نقش حمایتی از ماموریت های فرستاده شده قبلی به سیاره بهرام در سال های پیش را خواهد داشت و به ماموریت های برنامه ریزی شده برای دهه های آینده نیز کمک خواهد کرد .
داگ مک کوییسشن ( Doug McCuistion ) ، مدیر برنامه اکتشاف بهرام در مرکز فرماندهی ناسا در واشنگتن می گوید :" کنجکاوی " یک گام شاخص به جلو برای شناخت هرچه بهتر سیاره همسایه مان مریخ است ، اما این ماموریت به تنهایی قابل استناد و تکیه نیست . این گام، قسمتی از یک برنامه هماهنگ و تقویت شده برای شناسایی بیشتر سیاره سرخ است . این تغییر و انتقال ماموریت های برنامه های علمی ، به تاریخ آب سیاره و پتانسیلی که برای برنامه زندگی گذشته و حال می تواند داشته باشد ، تاکید دارد .
زمانی که در 5 آگوست ، فضاپیمای آزمایشگاهی علمی ناسا ، جسم سیار " کنجکاوی " را روی سطح بهرام قرار دهد ، ناسا از چرخنده ادیسه بهرام استفاده خواهد کرد ، که از سال 2001 ، به عنوان یک تقویت برای تایید سریع فرود به تیم پرواز در حال سرویس دهی می باشد . زمین از دید " کنجکاوی " زیر افق بهرام خواهد بود ، بنابراین جسم سیار جدید در ارتباط رادیویی مستقیم با زمین نخواهد بود . دو چرخنده جدید تر ، انتقال و عبورهای " کنجکاوی " را ضبط خواهند کرد ، اما این اطلاعات روی زمین تا ساعت ها بعد ، قابل دسترس نخواهند بود .
زمانی که " کنجکاوی " کنار یک کوهستان در یک دهانه آتش فشان در تاریخ 6 آگوست ، حدود ساعت 31 : 1 بامداد فرود می آید ، نخستین ماموریت دو ساله این جسم سیار یک تنی ، روی سطح بهرام آغاز خواهد شد . با این که ، یکی از ده ابزار علمی این جسم سیار ، یابنده و ارزیاب پرتو افکنی ( RAD ) ، قبلن 221 روز را با جمع آوری داده ثبت کرده است ، یعنی از زمانی که این فضاپیما ، سفرش به بهرام را در 26 نوامبر سال 2011 شروع کرد .
دان هسلر ( Don Hassler ) ، محقق اصلی RAD کنجکاوی ، از موسسه تحقیقات جنوب غربی در بولدر ، کولو می گوید : رصدهای ما قبلن در برنامه ریزی برای ماموریت های انسانی استفاده شده اند .
این وسیله ، تابش میله ای از پنج حادثه فوران شعله های پرانرژی ذره ای خورشید از خورشید به فضای بین ستاره ای را ضبط کرد . تابش از پرتوهای کیهانی بی نهایت بزرگ ، ناشی از انفجارهای ابرنواخترها و دیگر حوادث بسیار دور ، بیشتر تابش کل در گردش نسبت به مقداری که از حوادث ذره ای خورشیدی تجربه شده را شرح داد .درون این فضاپیما ، RAD تابش بالغ بر یک کمک و همکاری مهم به یک تابش دارای دوره محدودی که با وجود استحفاظ سخت ، نظیر چیزی که فضانوردان را در ایستگاه فضایی بین المللی احاطه می کند
ماموریت اصلی " کنجکاوی " ، بررسی این است که آیا ناحیه مورد مطالعه آن ، تا به حال محل مناسبی برای زندگی میکروبی بوده است یا خیر ؛ برای انجام آن ، " کنجکاوی " یک بار ترابری علمی با وزنی 15 برابر وسایل علمی در جسم های سیار بهرام نورد گذشته را با خود حمل می کند . هدف فرود ، ناحیه ای حدود 12 مایل در 4 مایل ( 2کیلومتر در 7 کیلومتر ) ، که " کنجکاوی " در یک ناحیه صاف ایمن ، بین سراشیبی های با ایمنی کمتر لبه دهانه آتش فشان گیل و قله مرکزی دهانه آتش فشان ، که به طور عام ، تیزی کوه می گویند ، می نشیند . هدف ، رسم و اشاره به فاصله قابل راندن لایه ها در تیزی کوه ، جایی که مواد معدنی شکل گرفته در آب از مدار دیده شده اند .
جان گراتزینگر ، دانشمند پروژه " کنجکاوی " ، از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا ( Caltech ) در پاسادنا ، می گوید : مقداری مواد ته نشین شده درست در ناحیه فرود دیده می شوند ، انگار که به وسیله آب ، ته نشین شده اند . ما یک مکان بسیار مناسب برای فرود داریم که همین مساله یک امتیاز " کنجکاوی " نسبت به ماموریت های قبلی محسوب می شود ، تیم علمی درباره شناسایی تیزی ( قله ) کوه و ناحیه اطراف آن که شامل بیضی فرود است ، بسیار خوش بین هستند .
مهندسان این ماموریت یک مانور جرثقیل آسمانی طراحی کرده اند که روی یک سیم نایلونی از کوله یک موشک پایین می آید ، چون این جسم سیار برای استفاده سیستم پیشرفته کیسه هوایی که برای جسم های سیار قبلی بود ، بسیار سنگین است . آدام استلتزنر ، رهبر تیمی که این سیستم را ارتقا داده اند ، از آزمایشگاه نیرو محرکه جت ناسا ( JPL ) در پاسادنا می گوید : ما می دانیم که این یک دیوانگی به نظر می رسد ! اما این واقعن نتیجه انتخاب های دقیق است . با طراحی پوسته هوا که " کنجکاوی " را برای ایجاد بلندی و قابلیت راندن محصور می کند ، مهندسان توانستند یک سیستم ، که بتواند این جسم سیار را به طور دقیق و تا جای ممکن به درستی فرود بیاورد بسازند ، برای جلوگیری از این که مانند یک سنگ روی سطح سیاره سقوط کند .
نویسندگان :
Dwayne Brown/Steve Cole ، ستاد فرماندهی واشینگتن
Guy Webster ، آزمایشگاه نیرو محرکه جت ناسا
برای اطلاعات بیشتر درباره این ماموریت و این خبر :
http://www.nasa.gov/home/hqnews/2012/aug/HQ_12-264_MSL_3_Days.html
http://www.nasa.gov/mars


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون