*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
برنامه های انجمن در آستانه دهه 90 خورشیدی

برنامه های انجمن در آستانه دهه 90 خورشیدی
شنبه 6 فروردین 1390 - 03:30 | شاخه : | 5948 بازدید | 0 دیدگاه

روابط عمومی انجمن نجوم آماتوری ایران
به نام ایزد یکتا
انجمن نجوم آماتوری ایران پس از نیمه دهه 7خورشیدی فعالیتهای غیر رسمی را در زمینه نجوم رقم زدکه به مرور با نهادینه کردن نجوم آماتوری با مفهوم امروزی خود، الگویی برای عموم افراد و مجموعه های نو علاقه مند به فعالیت گردید. دهه 8را رسماً با برنامه های گسترده همراهیتان نمودیم و هیچگاه شما و مراکز کشوری را تا پایان این دهه تنها نگذاشتیم و با توفیق الهی و همراهی اعضای خوب انجمن در دهه جدید نیز تنها نخواهیم گذاشت. دهه مبارکی که فقط به دست توانمند متفکران و کارشناسان تنها انجمن رسمی آماتوری مزین بنام پر افتخار ایران، فعالیتهای افتخارآمیزی را سبب شده است که از آن به عنوان نقطه آغازین جرکت روبه رشد و مستمر نجوم در کشور یاد می شود. چهار مرکز بزرگ و شاخص اختر شناسی در جای جای این مرز پر گهر بنیان نهادیم، تا با تمرکز زدایی از پایتخت و شهرهای بزرگ علمی برای رشد توان کاربردی عموم شیفتگان آسمان باشیم. تپه ای در حاشیه شهر همدان با همکاری شهرداری، ارتفاعات نیاسر کاشان در استان اصفهان در همکاریهای دانشگاهی، ارتفاعات اردوگاه شهید رجایی نیشابور متعلق وزارت آموزش و پرورش و رصد خانه و مرکز نجوم گاز کنگان مکانهایی بودند که در تاریخ ستاره شناسی ایران با نام انجمن نجوم آماتوری ایران در حوزه فعالیتهای رصدی و آموزشی ماندگار شدند. مجموعه هایی که با نوآوری و استفاده از دانش روز دنیا با کیفیت مناسب و در نظر گرفتن صرفه و صلاح اقتصادی تاسیس گردید تا راه را برای ایجاد دیگر مراکز نجومی هموارسازد، باشد تا آیندگان این حرکتهای نو در کارآفرینی و ایجاد انگیزه های تلاش برای فعالیت نجومی را یادگار گذشتگان پر تلاش خود بدانند که همچون شمع سوختند و روشنایی محفل عاشقان آسمان را فراهم نمودند و بر این حرکت بزرگ افتخار نموده و خود را همراه کاروان بزرگ امروز نجوم آماتوری کشور می دانند. رونمایی تمبرهای سال جهانی نجوم با رویکرد معرفی اندیشمندان تاریخ علم ایران نیز نقطه عطف بسیار مهمی در تلاشهای داخلی وبین المللی انجمن نجوم آماتوری ایران در دهه 8خورشیدی بود.
برنامه های سال پایان بخش دهه گذشته خورشیدی یعنی سال 89 را در نوشتاری دیگر به محضرتان گزارش نمودیم و در ادامه برنامه های توانمند این مرکز کشوری که با قدرت دنبال خواهد شد و برنامه های اولین سال از دهه خورشیدی9را شکل می دهد تقدیم می نماییم. و دهه9خورشیدی را با نام دهه جانمایی نجوم آماتوری نامگذاری نموده ایم:

* برنامه های رصدی
1. پنج شنبه 18 فروردین آشنایی با آسمان اولین بهار دهه9خورشیدی
2. پنج شنبه8 اردیبهشت به استقبال هفنه جهانی نجوم
3. چهارشنبه 25 خرداد رصد اولین خسوف کامل سال 90
4. پنج شنبه 9 تیر رویت هلال صبحگاهی رجب 1432
5. پنج شنبه6 امرداد آشنایی با آسمان زیبای تابستان
6. رویت هلال رمضان 1432 یکشنبه 9مرداد ویژه رویت هلال انجمن 3گروه
7. رویت هلال شوال 1432سه شنبه 8 شهریور ویژه رویت هلال انجمن 3گروه
8. وداع با آسمان تابستان پنج شنبه 1شهریور
9. همراه با آسمان پاییز پنج شنبه 7 مهر
10. رصد بارش شهابی اسدی پنج شنبه26 آبان
11. شب رصدی آموزشی پنج شنبه1آذر
12. آشنایی با شبهای طولانی زمستان پنج شنبه1 دی همراه با رویت هلال صبحگاهی محرم 1433
13. ویژه برنامه رصد آموزشی شکار اجرام غیر ستاره ای پنج شنبه6 بهمن
14. برنامه رصد پایان سال 9پنج شنبه4 اسفند
*همایشهای سال 13901.      همایش گرامیداشت روز جهانی نجوم شنبه 17 اردیبهشت
2.      همایش بزرگداشت سالروز تاسیس انجمن (بیش از یک دهه تلاش) شنبه اول امرداد 90
3.      همایش سه روزه 12 تا 14  شهریور 90
4.      همایش استقبال یلدا 9چهارشنبه 3آذر
5.      همایش بزرگداشت خواجه نصیر طوسی همراه با نکوداشت یکی از اساتید همگام با جامعه نجوم اماتوری و معرفی گروه آماتور نمونه کشور در سال 9جمعه 18 اسفند

* شامگاه های رصدی امسالگرامیداشت هفته جهانی نجوم
1.       برنامه ترویجی مهد کودک دوشنبه 12 اردیبهشت 90
2.      بمناسبت هفته نجوم دبستان سه شنبه13 اردیبهشت 90
3.      برنامه ترویجی هفته نجوم راهنمایی پسرانه چهارشنبه 14 اردیبهشت 90
4.      برنامه ترویجی در دبیرستان دخترانه بمناسبت هفته نجوم پنج شنبه 15 اردیبهشت 90
5.      برنامه ترویجی هفته نجوم در دانشگاه ههایکشنبه 18 اردیبهشت 90
6.      شامگاه رصدی ترویجی ویژه بازگشایی مدارس شنبه دوم مهر
7.      برنامه رصدی عمومی(ترویجی)به استقبال سال 2012 میلادی یکشنبه 11 دیماه

*دوره های آموزشی سال جاری1.      دوره نجوم مقدماتی ترم فوق العاده بهار 90
2.      دوره نجومی از سری دوره های متوسطه انجمن در بهار
3.      دوره 1 نجوم مقدماتی ویژه دانش آموزان تابستان
4.      دوره 2 نجوم مقدماتی ویژه دانشجویان و بزرگسالان تابستان
5.      نجوم رصدی ویژه دانشجویان و بزرگسالان تابستان90
6.      نجوم محاسباتی ویژه دانشجویان و بزرگسالان تابستان

7. عکاسی نجومی ویژه دانشجویان و بزرگسالان تابستان
8.      نجوم مقدماتی ترم پاییز
9.      نجوم رصدی ترم زمستان
10. نجوم محاسباتی ترم زمستان
11. عکاسی نجومی ترم زمستان90

بدیهی است همکاری تنگاتنگ با رسانه دیداری، شنیداری و نوشتاری همچنین خبرگزاریهای رسمی و سایر مجموعه های علاقه مند به ترویج دانش کهن و جذاب اختر شناسی در سال جدید بر اساس تقاضاهای وارده دنبال می گردد و ارسال خبرنامه ویژه اعضا و تهیه نشریات مناسبتی به همراه پاسخگویی تلفنی به عموم علاقه مندان در سال 139دنبال خواهد شد.

پشتیبانی از گروههای نجومی کشور و همکاری صمیمانه با آنها، تجهیز رصدخانه ها وتوسعه مراکز اخترشناسی به عنوان قطب علمی فرهنگی کشور و ارایه ابزارهای استاندارد نجومی و لوازم متننوع جانبی آنها با کیفیت بالا و قیمتهای مناسب از سیاستهای اصلی برای توسعه دانش کهن اختر شناسی از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران در سال 139و دهه پیش رو خواهد بود. ضمن آنکه نهادینه کردن نجوم در ایران بویژه با نگرش نجوم آماتوری که مفهومی بس عمیق دارد در دستور کار سیاستگذاران انجمن نجوم آماتوری ایران در دهه جدید قرار خواهد داشت تا انشااله با تلاش در معرفی رسمی و بیش از پیش آن در بین قوای سه گانه از جمله مقننه نسبت به قانونگذاری وبستر سازی قانونی در این امر مهم، قوه مجریه برای ایجاد فرصتهای مساوی با شناخت مناسب از این فعالیتهای گروههای کشورو پشتیبانی های مادی و معنوی در این زمینه و قوه قضاییه در مواجه صحیح با تلاشهای خستگی ناپذیر شیفتگان آسمان و پشتیبانی رسمی در فعال شدن گروهها و انجمنهای کشور، شاهد ماندگار شدن گروهها و فعالیتهای آنها در جایگاه والایی کشور در این زمینه باشیم.
در یک کلام در دهه 80 تلاش نمودیم حرکت قدرتمند و مستمر این کاروان را پشتیبانی نماییم و در دهه 90، جانمایی را از اصول مهم وزیر بنایی فعالیتهای نجوم آماتوری در ایران برای بسامان کردن آن می دانیم و در این راه آماده شنیدن پیشنهادات ونظرات صاحب نظران و تلاشگران این عرصه در بخش انفرادی و گروهی هستیم. باشد که حقوق مساوی و قوانین نظم دهنده به این حرکتها ضمن ایجاد فرصتهای مساوی مادی و معنوی و توانمند سازی شیفتگان خدمت در سراسر کشور که تنها در پایتخت خلاصه نمی شود، مانعی برای اظهار نظرهای سلیقه ای و بدون محمل قانونی توسط افراد و مجموعه های غیر مسئول تشنه قدرت باشد.

روابط عمومی انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون