*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
بارش شهابی نه چندان دل چسب

بارش شهابی نه چندان دل چسب
يكشنبه 23 آبان 1389 - 02:30 | شاخه : | 2453 بازدید | 0 دیدگاه
بارش شهابی نه چندان دل چسب

چهارشنبه 26 آبان: این تاریخ را در تقویم نجومی خود برای هر سال به یاد داشته باشید.
یکی از معروف ترین بارشهای شهابی سالانه، بارش شهابی اسدی است. در حقیقت ذرات بازمانده از دنباله دار مشهور تمپل تاتل 55p که هر 3/33 سال یکبار بدور خورشید می گردد و پنجاه و پنجمین دنباله داری است که مدار آن به محاسبه در آمده است عامل این بارش می باشد. این دنباله دار آخرین بار در زمستان 1376 خورشیدی به کمترین فاصله با خورشید و زمین رسید.(حضیض خورشیدی) به علت آنکه زود به زود این دنباله دار به ملاقات خورشید می آید و چند سال قبل و بعد از عبور از حضیض خورشیدی بهترین بارشها را انتظار داریم تا سال 1381 در مورد این بارش همین گونه بود.
هنوز هم متوقع مشاهده تعدادی شهاب در این بارش هستیم و امسال امکان مشاهده حدود 2شهاب در ساعت برای آن پیش بینی شده است. متأسفانه نور زیاد ماه نزدیک به بدر مزاحم رصد این تعداد کم شهاب در بارش امسال خواهد بود و به همین دلیل انجمن هیچگونه گشت نجومی را برای رصد آن علیرغم وجود تعطیلات پایانی هفته جاری برنامه ریزی نکرده است. کانون این بارش صورت فلکی اسد(شیر) است که همگان به عنوان سمبل رسمی انجمن نجوم آماتوری ایران آنرا می شناسند.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون