*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
مقارنه مه و ناهید

مقارنه مه و ناهید
دوشنبه 29 شهریور 1389 - 02:30 | شاخه : | 2861 بازدید | 0 دیدگاه
مقارنه مه و ناهید
علیرضا اسنجانی 
مقارنه از وقایع زیبا و بسیار چشم گیر برای هر بیننده علی الخصوص عاشقان آسمان می باشد که به نوبه خود جذابیت های فراوانی را به همراه دارد. این پدیده که به بیان علمی رسیدن دو جرم سماوی به نزدیک ترین فاصله زاویه ای از هم، آنهم از دید ناظر زمینی تعریف می شود. حال این اجرام می توانند سیارات ، ستاره ها ، ماه یا هر جرم دیگری باشند. مقارنه ماه با سیارات و ستاره ها، مقارنه سیارات با ستاره ها از این قبیل رخ دادها می باشند. این اتفاق به دلیل اختلاف مداری و سرعت چرخش اجرام در فضا ونهایتاً همراستا شدن ظاهری اجرام با یکدیگراز دید ناظر زمینی پیش می آید. یکی از زیبا ترین مقارنه ها مقارنه سیاراتِ با روشنایی زیاد مانند برجیس(مشتری) و ناهید(زهره) با هلال ماه می باشد که بهانه این گزارش مقارنه زهره با هلال افزاینده ماه می باشد.
این ماه 3 روزه و 6 ساعته در ساعت 10:5 دقیقه صبح روز شنبه 2شهریورماه89 از افق تهران طلوع کرده و در ساعت 8:51 دقیقه عصر از افق همین منطقه به همراه سیاره ناهید غروب کرد. این ماه با 1درجه طول و شعاع 1737 کیلومتر تنها 3 ساعت و 28 دقیقه و 24 ثانیه در آسمان منطقه مکث داشته که این مکث به مقارنه با سیاره ناهید انجامید.
از این قبیل وقایع در سال به تعداد فراوان به وقوع می پیوندد که خود از جمله فعالیت های رصدی برای رصد گران و عکاسان به حساب می آید که عکس های بسیار بسیار زیبا    می توان به ثبت رساند.
عکس گزارش از: علی شیرازی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون