*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
یک برخورد دیگر با برجیس غول پیکر

یک برخورد دیگر با برجیس غول پیکر
جمعه 14 خرداد 1389 - 02:30 | شاخه : | 3029 بازدید | 0 دیدگاه

- بنا به خبری کوتاه سیاره برجیس غول منظومه خورشیدی! و یا همان مشتری مشهور ستاره شناسان آماتورآنتونی وسلی از استرالیا و کریستوفر از فیلیپین را متعجب نمود. این دو آماتور فعال که بطورمستقل به مشاهده رویداد برخوردی با مشتری اقدام نمودند، موفق به تصویر برداری ار این واقعه شدند.
آنتونی وسلی ، می گوید:
"من هنوز نمی توانم باور کنم که یک اتفاقی را بصورت زنده در سطح برجیس رصد کرده ام." لکه سفید حاصل از برخورد تا نیم ساعت بعد از آن دوام داشت و تا بامداد که هوا روشن و امکان تصویربردای بود این علائم آن ادامه نداشت. هنوزعامل و نتایج برخورد تا لحظه مخابره خبر مشخص نشده است.

آخرین برخورد جدی و مهیج  ثبت شده بابرجیس در سال 1994 میلادی رخ داد که دنباله دار شومیکر لوی 9 که از سال 199به دام آن افتاده بود، در سال 1992 به دو تکه و در سال 1994 متلاشی و با غول منظومه  مان که سپر زمین در برابر چنین بلاهایی است برخورد نمود. اتفاقاً  مکان برخورد به سمت وضعیت شب زمین قرار داشت و مشاهده این رویداد با یک تلسکوپ 8  اینچ برای رصدگران آماتور نیز قابل رصد بود.
منبع:حبرنامه اینترنتی SPACE WEATHER

 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون