*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
بزرگترین اَبَرماه سال در انتظار علاقمندان

بزرگترین اَبَرماه سال در انتظار علاقمندان
دوشنبه 20 تیر 1401 - 18:27 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 28658 بازدید | 1 دیدگاه
بزرگترین اَبَرماه سال در انتظار علاقمندان

با توجه به این که در ساعت 13:38 ظهر روز چهارشنبه 22 تیر 1401، کره ماه با حرکت در مدار بیضی به گرد زمین، در کمترین فاصله با ما (حضیض - Perigee) و در فاصله 357,264 کیلومتری زمین است و 9 ساعت و 30 دقیقه بعد، در ساعت 23:07 همین تاریخ، ماه به وضعیت کامل (Full Moon) می رسد، بنابراین با پدیده "اَبَرماه" (Supermoon) مواجه هستیم و چون این کمترین فاصله ماه با زمین و رسیدن ماه به وضعیت "ماه کامل" است، بزرگترین اَبَرماه سال جاری را شاهد هستیم.

فاز و یا اهله ماه
فاز و یا اهله ماه

بدیهی است، هنگامی که ماه در شرایط ماه کامل بوده و در کمترین فاصله با زمین باشد، بین 6 تا 14 درصد بزرگ تر و 16 تا 30 درصد درخشان‌تر از دیگر ماه های کامل سال دیده می‌شود. (بسته به فاصله ماه با زمین در هنگام رسیدن به وصعیت "ماه کامل")

در برخی سال‌ها همچون سال قبل، سه اَبَرماه وجود دار؛، در حالی که سال‌های دیگر مانند امسال، دارای چهار اَبَرماه هستند و در موارد معدودی مانند سال‌های 2029 تا 2033 میلادی، ممکن است به پنج ابرماه نیز برسد!

نمایی از مدار بیضی ماه و اوج و حضیض زمینی آن
نمایی از مدار بیضی ماه و اوج و حضیض زمینی آن

به علاقه مندان عکاسی نجومی توصیه می‌شود زمان طلوع و غروب ماه را برای ثبت" اَبَرماه " انتخاب کنند؛ چرا که به جز بزرگ تر دیده شدن اَبَرماه، قرار گرفتن ماه در کنار بناها و عوارض طبیعی همچون کوه و درختان در هنگام طلوع و غروب آن، بر بزرگی ظاهری ماه از دید چشم ناظران زمینی می‌افزاید. به طور قطع در تلفیق این پدیده جذاب با بناها و یا عوارض طبیعی، تصاویر زیباتری از اَبَرماه می‌توان ثبت کرد.



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

جوج
(مهمان)
پنجشنبه 23 تیر 1401 - 16:02

خوب و عالی بود

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون