*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
مهمترین رویدادهای نجومی در سالی که گذشت

مهمترین رویدادهای نجومی در سالی که گذشت
يكشنبه 29 اسفند 1400 - 18:48 | شاخه : | نويسنده : سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا | 21014 بازدید | 0 دیدگاه
مهمترین رویدادهای نجومی در سالی که گذشت

از آغاز امسال پدیده‌های نجومی همراه رخدادهای زمانی ما را دنبال کردند که مهمترین این پدیده‌ها عبور بی‌خطر سیارک 2001FO32 بود که از ۲ میلیون کیلومتری زمین عبور کرد و تا ۳۱ سال دیگر با این کیفیت چنین عبوری نخواهیم داشت.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا، با اشاره به رویدادهای مهم نجومی سال ۱۴۰۰ گفت:
اهم این رویدادها به این شرح است:

- اولین واقعه مهم سالی که گذشت، عبور بی خطر سیارک 2001FO32 بود که از ۲ میلیون کیلومتری زمین در شامگاه اول فروردین ماه ۱۴۰۰ عبور کرد و تا ۳۱ سال دیگر با این کیفیت چنین عبوری نخواهد داشت.

- ۳ "ابرماه" در سالی که گذشت قابل مشاهده بود: اولین آن در شامگاه دوشنبه ۶ اردیبهشت، دومین ابرماه در شبانگاه چهارشنبه ۵ خرداد و سومین پنج‌شنبه ۳ تیر ۱۴۰۰.

-دو ماه گرفتگی به ترتیب در ۵ خرداد و ۲۷ آبان و دو خورشیدگرفتگی در روزهای ۲۰ خرداد و ۱۳ آذر ماه سال ۱۴۰۰ رخ دادند که هیچ کدام در کشورمان قابل مشاهده نبودند.

-در ضمن بارش‌های شهابی ۱۴۰۰ با نور ماه زیاد همراه بودند، اما بارش "ربعی" (کوادرانتی)، در بامداد سه‌شنبه ۱۴ دی، با ۱۲۰ شهاب، بهترین بارش شهابی سال پایانی قرن ۱۴ خورشیدی بود.

-دنباله‌دار C/2021 A1 و یا "لئونارد" دنباله‌دار نیز در سال ۱۴۰۰ خبرساز بود که شبانگاه ۱۳ دی به کمترین فاصله با خورشید رسید و بر خلاف پیش‌بینی‌هایی که احتمال داده بودند به قدر روشنایی ۴ برسد و با چشم به راحتی قابل مشاهده باشد، اما این گونه نشد و حداکثر به حدود قدر ۶.۳ دهم رسید.

-کشف سیارک AE1 2022 در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی نیز یکی دیگر از اخبار مهم سال ۱۴۰۰ بود که این سیارک در سال ۱۴۰۱، به کمتر فاصله با زمین خواهد رسید.

-پرواز اولین هلی‌کوپتر مریخی در سیاره سرخ؛ حفر سوراخ برای جستجوی مواد آلی در صخره‌های سیاره بهرام را نیز می‌توان به رویدادهای مهم ۱۴۰۰ اضافه کرد.

منبع :سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون