*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی 5 بهمن 99

رویدادهای نجومی 5 بهمن 99
جمعه 3 بهمن 1399 - 20:48 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 14567 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی 5 بهمن 99

رسیدن ماه به گره صعودی، بیشترین کشیدگی شرقی سیاره تیر ،مقارنه سیاره کیوان با مهر تابان و همنشینی ماه و ستاره چشم گاو از رویدادهای نجومی این تاریخ هستند...

*سیاره تیر در بیشترین کشیدگی شرقی
ساعت ۰۵:۳۰ بامداد یکشنبه ۵ بهمن ماه جاری، سیاره تیر ( عُطارد - Mercury ) به حداکثر کشیدگی شرقی ( Eastern greatest elongation ) خود رسیده و در این هنگام، ۱۸.۶ درجه با خورشید جدایی زاویه ای دارد؛ با توجه به اینکه این سیاره در افق شامگاهی قرار دارد، در صورت باز بودن افق غربی و نبود غبار در این افق، فرصت مناسبی برای تماشای این جرم ستاره‌ مانند و کم‌سو در غرب آسمان پس از غروب مهر تابان با چشم و برای مشاهده بهتر با تلسکوپ وجود دارد که از درون تلسکوپ بصورت اهله ماه در وضعیت " تربیع " دیده خواهد شد.

*همنشینی ماه و ستاره چشم گاو
همنشینی این اجرام را در صورت فلکی گاو، در حالیکه خوشه زیبای باز ستاره ای پروین M45 بالاتر از آنها و صورت زیبای فلکی شکارچی ( Orion ) پایین تر از این برج فلکی قرار دارد، می توانید در بامداد این روز و تا پیش از روشنی آسمان به سختی ( با توجه به نور زیاد ماه ) مشاهده نمایید.ساعت ۰۸:۰۹ صبح (نور روز) یکشنبه ۵ بهمن ۹۹، ستاره مشهور دبران ( Aldebaran ) یا چشم گاو، ۴.۷ درجه جنوب کوژماه افزاینده خواهد بود.

*کیوان در مقارنه با مهر تابان

سیاره حلقه بر گردن کیوان در ساعت ۰۵:٣٠ بامداد یکشنبه پنجم بهمن، در وضعیت مقارنه ( Conjunction ) قرار مى گیرد و در سوی دیگر خورشید نسبت به زمین خواهد بود لازم به یادآوری است که در وضعیت مقارنه، یک جرم آسمانی طی شبهای قبل و بعد از این تاریخ، برای مدتی در آسمان شب حضور نداشته و قابل رصد نیست، چرا که همنشین خورشید و در شعاع نور و تابش اطراف آن، در موقعیت روز قرار دارد و پس از آن نیز در افق قابل مشاهده خواهد بود. . در نجوم قدیمه، به همنشینی ماه و سیارات با خورشید " احتراق " می گفتند.


*ماه در گره صعودی
ساعت ۰۱:۱۷ بامداد دوشنبه 6 بهمن ماه جاری، کره ماه به گره صعودی (Ascending node) رسیده و بالاتر از مدار زمین برای دو هفته آتی قرار خواهد گرفت.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون