*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 | 20 شوال 1445 | 30 آوریل 2024
»
»
»
سال جهانی نجوم با ماه آبی پایان می یابد

سال جهانی نجوم با ماه آبی پایان می یابد
پنجشنبه 10 دی 1388 - 02:30 | شاخه : | 9167 بازدید | 0 دیدگاه
سال جهانی نجوم با ماه آبی پایان می یابد

در هر ماه میلادی  اگر دو ماه بدر وجود داشته باشد، به دومین ماه کامل آن، ماه آبی می گویند و این بدین معنا نیست که رنگ ماه در آن شب آبی باشد! درشامگاه 31 دسامبر 2009 میلادی یعنی ساعات پایانی سال جهانی نجوم و در شب اول ژانویه و در آستانه سال 201میلادی آسمان دومین ماه بدر دسامبر(ماه آبی)  را شاهد خواهد بود که اتفاقاً با یک خسوف جزیی و یا همان ماه گرفتگی همراه است.

 ماه آبی زمانی که در آخرین ماه سال رخ دهد به نام "ماه کهن" نیز شناخته می شود.
آسمان آخرین شب سال میلادی میزبان پدیده ای به نام "ماه آبی" خواهد بود. پدیده ای که به واسطه نادر بودن و دیده شدن ماه در کاملترین شکل ممکن به این نام خوانده می شود.
وقوع پدیده "ماه آبی" در آخرین روز سال 2009 میلادی از نظر بسیاری از افراد خوشایند به حساب می آید. طی این پدیده که به دلیل نادر بودن به این نام خوانده می شود (نه به دلیل تغییر رنگ ماه) در روز 31 دسامبر 2009 رخ خواهد داد و می توان ماه را در کاملترین شکل ممکن مشاهده کرد.
در قرن بیستم پدیده ماه آبی در حدود 41 بار رخ داده است. این رویداد هر 2.7 سال یک بار رخ داده و ناشی از ناهمخوانی میان تقویم زمینی و چرخه قمری است. این چرخه مدت زمانی است که ماه طی 29 روز و 12 ساعت و 44 دقیقه به دور زمین حرکت می کند.
ماه آبی زمانی که در آخرین ماه سال رخ دهد به نام "ماه کهن" نیز شناخته می شود. پدیده ای که در روز آخر سال 2009 برای برخی از ناظران خوش اقبال در اروپا، آفریقا، آسیا و استرالیا به شکل خسوف جزئی دیده خواهد شد.
 
 
سرویس خبری
مازیار بحیرایی
عضو فعال انجمن
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون