*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
گزارش رصد شهاب باران پرساووشی در اردبیل

گزارش رصد شهاب باران پرساووشی در اردبیل
سه شنبه 17 دی 1387 - 21:25 | شاخه : | 3431 بازدید | 0 دیدگاه

نویسنده: عاطفه عباسپور
سالیانه چندین رگبار شهابی به طور مرتب رخ می دهد که کانون بارش هر یک از آنها یکی از صورتهای فلکی است برای مثال : رگبار شهابی شلیاقی،اسدی ، جوزانی ، پرساووشی و ....
امسال (1386) اعضای انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل (ANASA ) تصمیم گرفتند برای رصد رگبار پر ساووشی که در 21-22 مرداد هر سال رخ می دهد و منشا آن ستاره دنباله دار III 1862 است به اطراف روستای خانه شیر که از توابع شهرستان نیر،یکی از شهرستانهای استان اردبیل است بروند . در این ماموریت گروهی هر یک از اعضا وظیفه ای برعهده داشت  مانند : نقشه خوان ، ساعت خوان ، زمان نویس و نظاره کنندگان .
من نیز به عنوان یکی از اعضا ، نقشه خوانی گروه را بر عهده گرفتم و وظیفه ام این بودکه محل عبور شهابها را روی نقشه مشخص کنم تا در پایان به صورت یک نمودار تصویری در آید. ساعت خوان نیز زمان عبور شهاب ها را به    زمان نویس می گفت و زمان نویس ، زمان و مکان حرکت شهاب ها را یادداشت می کرد. به این ترتیب با استفاده از این اطلاعات می توانستیم تعداد شهاب های عبور یافته از هر صورت فلکی را در واحد زمان و مکان بسنجیم . برای اینکه بتوانیم جای خوبی را برای رصد شهاب باران پیدا کنم چندین بار تغییر مکان دادیم زیرا شرایط جوی و محیطی مدام در حال تغییر بود. مثلاً به اولین جایی که رفتیم هوا در مدت چند دقیقه به کلی تغییر کرد و باران شدیدی همراه رعد و برق باریدن گرفت . بعد از مدتی باران و رعد و برق بندآمد اما آسمان کاملاً صاف نبود به همین دلیل تصمیم گرفتیم به جایی مرتفع تر برویم تا افق دیدمان بازتر و آسمان صاف تر شود. به مکان جدید که رسیدیم ابتدا از ابرو و مه خبری نبود و این شرایط ما را متقاعد کرد که در همان جا بمانیم و رصد رسمی شهاب باران رااز ساعت 10:1شب شروع کنیم . هر کس وظیفه ای را برعهده داشت به نحو احسن انجام می داد و با اینکه اولین سابقه رصدی بیشتر اعضا بود کار بدون هیچ مشکلی پیش می رفت . حدود نیم ساعت که گذشت توده مه غلیظی از طرف غرب شروع به پر کردن آسمان کرد و ما هم چون نمی خواستیم زحمتمان به هدر رود و می دانستیم هوا دوباره خوب می شود منتظر ماندیم تا مه از آسمان دید ما عبور کند . همانطور که انتظار می رفت هوا بعد از مدتی بهتر شد و ما کارمان را ادامه دادیم . این وضعیت چندین بار دیگر هم تکرار گردید و ما در مدت کوتاهی که هوا خوب می شد به رصد شهاب ها می پرداختیم تا اینکه ساعت 1 شب شد و چون بیشتر همراهان کارمند بودند مجبور شدیم به خاطر آنها زود برگردیم.
نتیجه رصد:
شماره های روی نقشه نشان می داد که تعداد شهاب های دیده شده در صورت های فلکی ذات الکرسی ، جدی و پرساووش و همچنین مثلث تابستانی زیاد بوده است و تعداد شهاب های پرنور در اطراف پرساووش بیشتر دیده شده است . به خاطر اینکه اوج شهاب باران از ساعت 12 شب به بعد شروع می شد و شرایط جوی مدام تغییر می کرد تعداد شهاب هایی که شکار رصدگران ما شدند کم بود و به 21تا شهاب در مدت تقریباً 5/1 ساعت رسید . این رصد در حالی بود که در نزدیکی شهر اردبیل هوا کاملاً مه آلود بود و هیچ چیزی دیده نمی شد.

گزارش از : عاطفه عباسپور
از اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران
از اعضای انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل
از اعضای انجمن نجوم سمپاد اردبیل


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون