*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
رصد آذرگوی‌های پرساوشی امسال زیر نور ماه!

رصد آذرگوی‌های پرساوشی امسال زیر نور ماه!
دوشنبه 14 امرداد 1398 - 11:26 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 4862 بازدید | 0 دیدگاه
رصد آذرگوی‌های پرساوشی امسال زیر نور ماه!

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سه‌شنبه ۲۲ امرداد ۹۸ ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح (وضعیت روز) اوج بارش پرساوشی امسال است که با توجه به نور روز، بامداد این تاریخ زمان مناسبی برای شهاب‌ها و آذرگوی‌های بارش پرساوشی ۹۸ است.

مهندس «مسعود عتیقی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه صورت فلکی پرساوش که حدود نیمه‌های شب از افق شمال شرق آسمان طلوع می‌کند، کانون این بارش است، گفت: متاسفانه امسال با وجود نور ماه نزدیک به بدر، متوقع مشاهده شهاب‌های زیادی از این بارش نیستیم و شرایط خوبی برای مشاهده شهاب‌های امسال وجود ندارد و تنها امیدواریم در بخش‌هایی از آسمان که از نور ماه به دور است بتوانیم آذرگوی‌های این بارش شهابی را مشاهده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بارش شهابی پرساوشی از بارش‌های مشهور سالیانه در فصل تابستان است که معمولا در شب‌های ۲۱ و ۲۲ امرداد هر سال به اوج می‌رسد جالب است که دو هزار سال قبل چینی‌ها مشاهده شهاب‌های این بارش را گزارش کردند.

وی با اشاره به اینکه هر بارش شهابی منشایی دارد، گفت: دنباله دار «سویفت تاتل» که در سال ۱۸۶۲ میلادی شناسایی شد به عنوان عامل بارش پرساوشی شناخته می‌شود؛ این دنباله‌دار هر ۱۳۳ سال یک بار به گرد خورشید در چرخش است. دوره‌ای نیز برای مشاهده این بارش تعیین شده که بین ۲۷ تیر تا سوم شهریور هر سال است. ۱۵ سال قبل یعنی در سال ۱۳۸۳ شمسی ۲۰۰ شهاب به عنوان بیشترین ZHR (میزان بارش شهاب در ساعت) برای این بارش ثبت شده و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته سال ۱۴۰۷ شمسی نیز متوقع بارش شهابی خوبی خواهیم بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران آذرگوی‌های این بارش را از جمله ویژگی های جذاب بارش شهابی پرساوشی عنوان کرد و گفت: در فصل تابستان با وجود شب‌های معتدل در کوهستان‌های کشور متوقع مشاهده این آذرگوی‌ها هستیم به‌طوریکه در مناطق کوهستانی و کویری و به دور از آلودگی هوا و آلودگی نوری تا ۶۰ شهاب را می‌توان مشاهده نمود.

وی در پایان یادآوری کرد که برخی افراد با استناد به برخی کتاب‌های قدیمی، به غلط با حذف حرف «پ» در زبان فارسی این بارش را «بَرساوشی» می‌نامند در حالیکه نام صحیح آن، بارش «پِرساوشی» است.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون