*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
مهمترین رویداد‌های نجومی قابل مشاهده در سال ۹۷

مهمترین رویداد‌های نجومی قابل مشاهده در سال ۹۷
سه شنبه 7 فروردین 1397 - 18:08 | شاخه : | منبع : حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان | 8264 بازدید | 0 دیدگاه
مهمترین رویداد‌های نجومی قابل مشاهده در سال ۹۷

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نخستین رویداد نجومی (قابل مشاهده در ایران)سال ۹۷ خورشیدی اظهار کرد: همنشینی زیبای ملکه آسمان شامگاهی (سیاره ناهید) با هلال ماه ذیقعده ۱۴۳۹ قمری در غروب روز یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷ با جدایی حدود ۱.۵ درجه مشاهده می‌شود.

وی درباره دومین رویداد مهم نجومی سال ۹۷ خورشیدی بیان کرد: منجمان آماتور کشورمان می‌توانند در شبانگاه روز جمعه پنجم امرداد ۹۷، یکماه‌گرفتگی کامل را مشاهده کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سیاره سرخ بهرام (مریخ) که در شهریور ۱۳۸۲ به کمترین فاصله با زمین رسید (وضعیت مقابله مطلوب) اکنون پس از ۱۵ سال مجدد به این شرایط می‌رسد و در شبانگاه پنجم امرداد ۹۷ همزمان با وقوع خسوف(ماه گرفتگی) در کمترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد.

عتیقی درباره رویداد نجومی که در روز شنبه مورخ ۲۰ امرداد ۹۷ روی می‌دهد، تاکید کرد: البته در این تاریخ یک خورشید گرفتگی جزئی رخ می‌دهد که از شمال آمریکا تا شمال آسیا مشاهده می‌شود، اما در ایران این پدیده قابل رصد نیست.

وی درباره بارش شهابی پرساووشی در روز یکشنبه ۲۱ امرداد ۹۷ تصریح کرد: این بارش شرایط بسیار خوبی را برای رویت دارد، زیرا پس از خورشید گرفتگی ۲۰ امرداد ۹۷ با نبود نور مزاحم ماه در آسمان یکشنبه ۲۱ مرداد وضعیت مناسبی برای مشاهده آذرگوی‌های این بارش ایجاد می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: روز چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷ یک دنباله‌دار به نام ویرتانن-  ۴۶P به زمین نزدیک می‌شود؛ این دنباله‌دار به انداز‌ه ای پر نور است که با چشم غیرمسلح در آسمان پاییز ۹۷ مشاهده می‌شود؛ بنابراین این جرم درخشان‌ترین دنباله‌داری است که در پنج سال اخیر در نیمکره شمالی مشاهده می‌شود.

روز جهانی ستاره شناسی چه روزی است؟

عتیقی یادآور شد: روز شنبه ۲۱ آوریل ۲۰۱۸ میلادی مطابق با اول اردیبهشت ۱۳۹۷ روز جهانی ستاره شناسی است و از دوشنبه قبل تا یکشنبه پس از این روز به مدت یک هفته منجمان آماتور‌ سراسر کشورمان فرصت بسیار مناسبی را در اختیار دارند تا دانش اختر شناسی را به علاقه‌مندان به اخترشناسی و مردم ایران بشناسانند.

منبع :حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون