*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی آخرین ماه سال 96

رویدادهای نجومی آخرین ماه سال 96
پنجشنبه 3 اسفند 1396 - 19:45 | شاخه : | نويسنده : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 4244 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی آخرین ماه سال 96

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، همنشینی تیر و ناهید، مه و مشتری، بهرام و ماه و رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری را از مهمترین رویدادهای نجومی اسفند ماه 1396 عنوان کرد.

مهندس مسعود عتیقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: جمعه چهارم اسفند، ماه ساعت 11:39 به تربیع اول می رسد، همچنین ساعت 20:37  همین شب ستاره چشم گاو 0.7 درجه جنوب ماه قرار خواهد گرفت.

وی با یادآوری سالروز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی ستاره شناس نامدار ایرانی و بنیانگذار رصدخانه مراغه در روز شنبه پنجم اسفندماه، افزود: سه شنبه 8 اسفند ساعت 18:18  ماه به کمترین فاصله با زمین می رسد و 363938 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت؛ در ضمن ساعت 20:58 همین تاریخ، خوشه زیبای کندوی عسل 2.3 درجه شمال ماه خواهد بود.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، چهارشنبه 9 اسفندماه ساعت 8:33 صبح به گره صعودی می رسد؛ پنجشنبه 10 اسفند ساعت 8:39 صبح ستاره دل شیر 0.9 درجه جنوب ماه قرار خواهد داشت که برای مشاهده همنشینی این اجرام بهتر است علاقه‌مندان بامداد این تاریخ و قبل از روشنی هوا این ستاره مشهور را در نزدیکی ماه پیش از بدر، جستجو کنند.
عتیقی گفت: جمعه 11 اسفند ساعت 4:21 بامداد، ماه به وضعیت بدر (ماه کامل) خواهد رسید و یکشنبه 13 اسفند سیاره تیر ساعت 9:30 صبح، 1.1 درجه ای سیاره ناهید قرار خواهد گرفت و فرصت بسیار مغتنمی است تا رصدگران این دو سیاره داخلی (دو سیاره از زمین به خورشید نزدیکترند) سامانه خورشیدی را بسیار نزدیک به یکدیگر در شامگاه این روز مشاهده کنند.
وی یادآور شد که عکاسی از این پدیده خالی از لطف نیست به ویژه آن که سیاره ناهید با درخشش بسیار زیاد خود در افق غربی آدرس خوبی برای شناخت و رصد دقیق تر سیاره تیر خواهد بود که همواره نزدیک با افق است و فرصت کمتری برای مشاهده آن در اختیار آماتورهای تازه کار قرار دارد.
عتیقی اظهار داشت: نبود نور مزاحم ماه (به علت عدم طلوع ماه قبل از تاریکی کامل آسمان) شرایط به مراتب مناسب تری جهت رصد با تلسکوپ و عکاسی با تله های قوی از این همنشینی منحصر به فرد و یا در تلفیق با بناها و عوارض طبیعی زمین برای رصدگران فراهم خواهد کرد.
وی به همنشینی این اجرام زیبا در صورت فلکی ماهی (حوت) اشاره کرد و گفت: این دو جرم مدت زیادی نیست که میهمان آسمان شامگاهی شده اند، همچنین سیاره نپتون ساعت 17:30 این روز به وضعیت مقارنه با خورشید خواهد رسید و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار دارد بنابراین با توجه به این توضیح سیاره مذکور قابل مشاهده نخواهد بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: چهارشنبه 16 اسفند ساعت 10:27 صبح، سیاره غول سامانه خورشیدی یعنی برجیس 4.1 درجه جنوب ماه قرار دارد و بامداد این روز و قبل از روشنی هوا فرصت مناسبی برای مشاهده همنشینی مه و مشتری خواهد بود.
عتیقی افزود: جمعه 18 اسفند، ساعت 14:50 ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد و شنبه 19 اسفند سیاره سرخ بهرام ساعت 4:07 دقیقه بامداد، 3.8 درجه جنوب ماه قابل مشاهده خواهد بود، در ضمن سیاره تیر ساعت 14:30 این تاریخ به کمترین فاصله با خورشید خواهد رسید.
وی گفت: یکشنبه 20 اسفند ساعت 6:07 بامداد، سیاره کیوان 2.2 درجه جنوب ماه است و این در شرایطی است که ماه در اوج زمینی بوده و 404682 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت، چهارشنبه 23 اسفند ساعت 7:17 صبح، ماه به گره نزولی رسیده و پایین مدار زمین قرار می گیرد و پنجشنبه 24اسفند سیاره تیر به حداکثر کشیدگی شرقی خود رسیده و 18.4 درجه با خورشید جدایی خواهد داشت که این بیشترین فاصله زاویه ای سیاره مذکور از افق در هنگام غروب خورشید است.
عتیقی ادامه داد: بعد از این تاریخ سیاره تیر به مرور به افق شامگاهی نزدیک و نزدیک تر می شود؛ فراموش نشود بامداد این روز شاید آخرین فرصت برای رویت هلال صبحگاهی جمادی الثانی باشد، شنبه 26 اسفند، ماه در ساعت 16:42 به وضعیت ماه نو می رسد که قطعا هلال رجب در این شامگاه قابل مشاهده نخواهد بود و غروب روز بعد یعنی یکشنبه 27 اسفند هلال رجب 1439 با چشم غیرمسلح در سراسر کشور قابل مشاهده است.
وی افزود: یکشنبه 27 اسفند، ساعت 22:37 سیاره ناهید کمترین جدایی زاویه ای را با هلال زیبای ماه خواهد داشت اما شامگاه این روز و قبل از غروب ماه علاقه‌مندان آسمان شاهد همنشینی بسیار زیبا هلال ماه با ناهید خواهند بود.
عتقیقی اظهار داشت: در شامگاه دوشنبه 28 اسفند 1396 رصدگران دوباره فرصت خوبی برای مشاهده همنشینی سیاره های تیر و ناهید خواهند داشت و در حقیقت آخرین رخداد نجومی را با رصد این پدیده در سال 1396 مشاهده خواهند کرد؛ جدایی این اجرام حدود 4 درجه (قطر دو بند انگشت در فاصله یک دست کشیده در راستای چشم رصد گر) است.
وی در پایان اظهار داشت: سه شنبه 29 اسفند ساعت 19:45 ، خورشید به نقطه اعتدال بهاری می رسد و فصل بهار در نیمکره شمالی آغاز می شود که در این زمان در سراسر کره زمین طول روز و شب دقیقا با هم برابر است.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون