*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
پلوتو و شارون...

پلوتو و شارون...
جمعه 19 تیر 1394 - 17:42 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 9248 بازدید | 1 دیدگاه
پلوتو و شارون...
پلوتو و شارون

این دو، زوج بسیار حیرت انگیزی هستند: دو جهان یخی ،دوار به دور مرکز چگالی مشترکشان همانند ژست دو اسکیت باز در حالی که دستانشان را به هم قلاب کرده اند . دانشمندان معتقدند که آنها توسط یک تصادم(برخورد) کیهانی در بیلیونها سال قبل شکل گرفته اند و هنوز در بسیاری موارد بیشتر از اینکه شبیه به یک خانواده باشند همانند دو غریبه هستند .

یک مغایرت شدید در نظم بین نواحی تاریک و روشن، سطح پلوتو را پوشانده است و این در حالی است که شارون تنها دارای یک ناحیه ی تاریک در قسمت قطبی خود می باشد که عمومأ به صورت یک منطقه ی خاکستری رنگ مشاهده می شود. مواد قرمز رنگ پلوتو که به آن سطح قرمزی را می بخشد در شارون دیده نمی شود. پلوتو دارای یک جو قابل توجهی است؛اما درباره ی شارون اینگونه نمی باشد . بر روی پلوتو یخهای عجیب و مرموزی همانند نیتروژن یخ زده ،متان و کربن مونوکسید نیز یافت شده است و این در حالی ست که سطح شارون از آب یخ زده و ترکیبات آمونیاکی تشکیل شده است . قسمتهای درونی پلوتو بیشتر از سنگها تشکیل شده است اما شارون در برگیرنده ی مقادیر برابری از سنگ و آب یخ زده می باشد .

در روز سه شنبه ، فضا پیمای "افقهای تازه" به نزدیکترین یافته های خود درباره پلوتو دست خواهد یافت . مشتاقانه منتظر تصاویر جدیدی از پلوتو که هرگز تاکنون دیده نشده اند ، باشید .

www.nasa.gov

NASA Instagram

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

محمّدعلی آرامش
(مهمان)
جمعه 19 تیر 1394 - 18:12

عکسه که کیفیتی داره!!!

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون