*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
ستاره‌های مثلث تابستانی

ستاره‌های مثلث تابستانی
شنبه 6 تیر 1394 - 12:03 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 8297 بازدید | 0 دیدگاه
ستاره‌های مثلث تابستانی
Stars of a Summer's Triangle Image Credit & Copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)
این سه ستاره روشن که در ابتدای یک شب تابستانی نیمکره شمالی طلوع می‌کنند، گروه ستاره‌ای معروفی‌ست که به نام مثلث تابستانی شناخته می‌شود. الطیر [کرکس پرنده/ نسر طایر]، دِنِب [ذنب‌الدجاجه/ دم مرغ] و وگا [کرکس نشسته/ نسر واقع] هر یک ستاره آلفای صورت فلکی خود هستند: عقاب، ماکیان و شلیاق، که در نزدیکی راه شیری آشیان کرده‌اند. این سه ستاره که قدر ظاهری آنها نزدیک به هم است، در این پرتره‌هایی که با تلسکوپ از آن‌ها گرفته شده واقعاً هم شبیه به هم به نظر می‌رسند، اما هر یک از آنها داستان ستاره‌ای خودش را دارد. شباهت ظاهری آن‌ها این واقعیت را پنهان می‌کند که ستاره‌های مثلث تابستانی در واقع از نظر قدر مطلق و فاصله، دامنه وسیعی را تشکیل می‌دهند. نسر طایر [:الطیر] که یک ستاره کوتوله رشته اصلی است، ۱۰ بار درخشان‌تر از خورشید است و ۱۷ سال نوری از ما فاصله دارد؛ در حالی‌که نسر واقع [:وگا] که آن هم همچنین یک کوتوله هیدروژن‌سوز است، نزدیک به ۳۰ بار درخشان‌تر از خورشید و با فاصله ۲۵ سال نوری از ماست. ذنب‌الدجاجهٔ ابر غول که حدود ۵۴٫۰۰۰ برابر درخشش خورشید را دارد، حدود ۱٫۴۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد. ستاره‌های مثلث تابستانی با نور آبی‌رنگی که به سپیدی می‌زند، البته همگی از خورشید داغ‌ترند.
مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون