*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
تاریخچه جدید سیاهچاله ها - تکامل هم زمان(به روز شد)

تاریخچه جدید سیاهچاله ها - تکامل هم زمان(به روز شد)
شنبه 21 شهریور 1388 - 02:30 | شاخه : | نويسنده : سمانه شاپوری | 4061 بازدید | 0 دیدگاه

سیاهچاله ها مدت هاست که در حوزه تئوری به عنوان نقطه نهایی محض تکامل کیهانی مورد توجه قرار گرفتند این اشیائ نامرئی تحت عنوان کانال های مرموز نابودی ومرگ به تصویر کشیده شدند.

پس این عجیب به نظر می آمد که به آن ها تحت  عنوان نیرو های هستی بخش  توجه شود.

ولی هم اکنون تصویر روشن وجدیدی از سیاهچاله ها و نقش آن ها در تکامل جهان در دست است.

کارشناسان که به بازنویسی تاریخ بی ثبات این موجودات جالب می پردازند چهره سیاهچاله ها را ها به عنوان مجسمه سازان کیهانی  معرفی کردند.

این دیدگاه اصلاح شده شامل حقیقت های بحث بر انگیزی است که نشان میدهد نیروهای بنیادی  برای گسترش وشکل دهی نهایی کهکشان ها و توزیع ستارگان در سیاهچاله ها  وجود دارند.

تاریخچه  جدید نشان می دهد که یک سیاهچاله محصول کهکشان است و درآن سکونت دارد و سیاهچاله وکهکشان  جدا شدنی نیستند. این نظریه تکامل هم زمان co-evolution)) نام گرفته است.

به گفته Meg Urry منجم وپروفسور دانشگاهYale :

" پدیدار شدن تصویر تکامل هم زمان سیاهچاله و کهکشان منظر جدیدی از سیاهچاله را روشن کرده است"

"در گذشته سیاهچاله ها به عنوان نقطه پایان تکامل محسوب میشدند نقطه نهایی وسکون همه مواد کیهان ولی حالا  ما بر این باوریم که سیاهچاله ها نقش قطعی در تولد کهکشان ها دارند"

این نظریه به صورت ویژه به توضیح گسترش کهکشان ها در بیلیون ها سال پیش در ابتدای کیهان مربوط می شود.در حالی که این موضوع  برای ما خیلی تازه است و در چند وقت اخیردر تئوری ها به مدارک محکمی رسیده ایم که نشان می دهد کهکشان ها واقعا از اولین سیاهچاله تشکیل شده اند.

در ماه جاری , ویندهورست و همکارش آقای ین تصویری از تلسکوپ هابل را منتشر کردند که نمایانگر دورترین کهکشانی بود که تا بحال رویت شده است.

کهکشان یافت شده توسط تیم ویندهورست این اطمینان را به ما می دهد که شباهت های زیادی میان کهکشان رویت شده و کهکشان راه شیری وجود دارد.

آنگونه که از شواهد پیداست قدمت این کهکشان به 13 میلیارد سال , (یک میلیارد سال پس از وقوع Big bang  ) تخمین زده می شود.

رصد های جداگانه Sloan Digital Sky Survey  نشان می دهد اجرام مشاهده شده در این کهکشان ها اشیاء فشرده و تابناکی هستند که به Quasarها معروفند و بشدت می درخشنند .محققان بر این باورند که هریک دارای یک سیاهچاله عظیم الجثه در هسته خود هستند که جرمشان یک میلیارد برابر خورشید یا بیشتر است و در مکانی بسیار کوچکتر از منظومه شمسی محاط شده اند.

جاذبه سیاهچاله باعث شتابدهی به مواد اطراف شده و سرعت آنها را به سرعت نور نزدیک می کند و این مواد در معرض حرارت زیاد قرار گرفته و در نهایت بلعیده می شوند و مقدار زیادی انرژی بصورت امواج رادیویی , اشعه ایکس و نور معمولی فضا, را بشدت نورانی می کنند.

Quasar ها بوسیله ماده سیاه(بسیار مرموز و غیرقابل رویت) احاطه شده اند و تمامی کهکشان میزبان خود (که در آن قرار دارند) را به صورت قابل ملاحظه ای می درخشانند.

از آنجاکه سیاهچاله ها درون Quasarها واقع شده اند,Urry  رابطه سیاهچاله ها و Quasarها اینگونه بیان می کند:

" ما اعتقاد داریم که کهکشان ها و Quasar ها باهم ارتباط نزدیکی دارند که در حقیقت Quasar  ها مرحله ای از تکامل کهکشان هستند. در تصویر بدست آمده , کهکشان ها بهنگام شکل گیری و فروپاشی یک مرحله Quasarای مختصر را تجربه می کنند. "

منبع: پایگاه اینترنتیSpace.com



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون