*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
آخرین تلاشها برای شکار دنباله دار لاوجوی

آخرین تلاشها برای شکار دنباله دار لاوجوی
يكشنبه 16 فروردین 1394 - 12:03 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 15458 بازدید | 0 دیدگاه
آخرین تلاشها برای شکار دنباله دار لاوجوی
دنباله دار لاوجوی که تا چندی قبل درخشان بوده و قابل مشاهده بوده است، شاید بتوان گفت به لذت بخشیدن به شیفتگان آسمان ادامه می دهد. حتما در طول هفته های قبل آن را در طی گذرش از صورت فلکی ذات الکرسی مشاهده کرده اید.

از این نقشه برای شناسایی آسمان استفاده کنید. این عکس آسمان شمال غربی را در حدود ساعت 9 بعد از ظهر به وقت محلی در میانه های ماه مارس نشان می دهد. موقعیت لاوجوی در تاریخ 11 مارس (20 اسفند) نشان داده شده که نزدیک ستاره دلتای ذات الکرسی، Ruchbah، نزدیک زاویه بالایی شکل w مانند این صورت فلکی قرار دارد. Stellarium

دنباله دار لاوجوی که حالا دیگر تبدیل به مهمانی قدیمی برای آسمان شب ما شده است، در محدوده ای در حد دید چشم غیر مسلح قرار گرفت. با قدر ظاهری متوسط 5.8، دنباله دار به صورت یک ستاره کمرنگ در آسمان دیده می شد ولی شاید هم چنان پدیده ای بسیار زیبا برای رصد با دوربین های دو چشمی و تلسکوپ ها است.

و نکته مهم این است که هر چه آن در طول هفته آینده به ستاره درخشان Ruchbah و شکل w آشنای ذات الکرسی نزدیک می شود، آسان تر است و بهتر می توانیم آن را تشخیص دهیم. و با در نظر گرفتن این موضوع که در حال حاضر ماه پس از نیمه شب طلوع می کند، دنباله دار لاوجوی برای چندین ساعت در آسمان تاریک فقط منتظر شماست تا به تماشایش بنشینید.

دنباله دار Q2لاوجوی در تاریخ 9 مارس 2015 (18 اسفند) با هسته درخشان و دم یونی کمرنگ و آبی رنگ خود. در نزدیکی آن NGC 457، خوشه ET، قرار دارد. ستاره دلتای ذات الکرسی و خوشه باز دیگری به نام M103 در سمت راست تصویر هستند.

حتی اگر قبلا موفق به دیدن لاوجوی شده اید، دوباره نگاهی به آن بیندازید. این جسم زیبا همچنان درخشان است و بسیار آسان در آسمان شب پیدا می شود و ممکن است تا ماه نوامبر که دنباله دار با شکوه C/2013 US 10 Catalina  از راه می رسد، درخشان ترین دنباله داری باشد که ساکنان نیمکره شمالی در آسمان می بینند.

نقشه بالا روند پیشرفت دنباله دار در صورت فلکی ذات الکرسی را در اوایل ماه آپریل آینده نشان می دهد. مسیر احتمالی دنباله دار علامت زده شده است و ستارگان تا قدر ظاهری 7 در تصویر نشان داده شده اند. ساخته شده توسط نرم افزار SkyMap (Chris Marriott)

علاقه مندان هم چنان می توانند در حالی که تلسکوپ خود را به سمت لاوجوی نشانه رفته اند، به خوشه درخشان NGC 457 (خوشه ET) نیز نگاهی بیندازند. و علاوه بر آن در نزدیکی ستاره Ruchbah می توان خوشه مثلث شکل و رنگارنگ M103  را نیز مشاهده کرد. هر دوی این خوشه ها از دوربین های دوچشمی معمولی در یک شب تاریک قابل مشاهده هستند.

تصویر لاوجوی در تاریخ 10 مارس که همزمان با عبورش از نزدیکی سحابی سیاره ای عجیب Sharpless 2-188 توسط یک تلسکوپ میدان گسترده 10 اینچی ثبت شده است. Michael Jaeger

برای پیدا کردن لاوجوی در آسمان، به سمت شمال غرب ایستاده و دوربین دوچشمی یا تلسکوپ خود را به سمت ستاره دلتای ذات الکرسی نشانه بروید . تا اولین شب بهار، دنباله دار به نزدیکی ستاره رسیده و در یکی از سمت های آن مشاهده شده و بسیار آسان یافت خواهد شد.

در طول هفته های آینده دنباله دار به محو شدنش ادامه می دهد، ولی مدت زمان بسیاری طول می کشد تا این موضوع کاملا اتفاق بیفتد. شب های بدون ماه تا تاریخ 22 مارس (2 فروردین) برای بسیاری از شیفتگان آسمان وسوسه ای بودi است تا برای رصد لاوجوی اقدام کرده باشند.

یک و نیم هفته آینده همچنین برای مشاهده نور منطقه البروجی در قسمت غربی ایده آل آسمان خواهد بود. حدود 90 دقیقه پس از غروب آفتاب به دنبال هاله ای نورانی و درخشان  - گسترده تر در نزدیکی افق و باریک در بالا – باشید.

در عکس بالا در تاریخ 9 مارس، نور منطقه البروجی از سیاره ناهید (در پایین) تا خوشه پروین و قلائص (بالا) گسترش یافته است. این تصویر 90 دقیقه پس از غروب خورشید گرفته شده و هنوز هم می توان نشانه هایی از نور شفق (شامگاه) را در امتداد افق غربی مشاهده کرد. Bob King


منبع:
خبرنامه ارسالی مجله جهانی S & T

 

مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون