*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
خوشه کهکشانی و کهکشان چهار تصویر از ابرنواختری دوردست ایجاد کردند

خوشه کهکشانی و کهکشان چهار تصویر از ابرنواختری دوردست ایجاد کردند
سه شنبه 19 اسفند 1393 - 08:59 | شاخه : | مترجم : ثمینه معین‌زاد | 13157 بازدید | 0 دیدگاه
خوشه کهکشانی و کهکشان چهار تصویر از ابرنواختری دوردست ایجاد کردند
Galaxy and Cluster Create Four Images of Distant Supernova Image Credit: NASA, ESA, and S. Rodney (JHU) and the FrontierSN team; T. Treu (UCLA), P. Kelly (UC Berkeley), and the GLASS team; J. Lotz (STScI) and the Frontier Fields team; M. Postman (STScI) and the CLASH team; and Z. Levay (STScI)

این نقاط عجیب که کهکشان درون عکس را محاصره کرده اند، توجه بسیاری را برانگیخته اند. در کمال تعجب، آنها همگی تصویری از یک ابرنواختر واحد هستند. برای اولین بار، یک انفجار ابرنواختر بر اثر دو پدیده لنز گرانشی جداگانه و تداخل آنها به چندین تصویر متعدد تقسیم شده است (لنز گرانشی هنگامی روی می‌دهد که نور یک چشمه نور درخشان و بسیار دور در مسیرش تا رصدگر، از کنار جسم پرجرم دیگری بگذرد و مسیر نور آن به علت جرم بسیار زیاد جسم دوم خمیده شود. جسم میانی عدسی گرانشی نامیده می‌شود –مترجم). در این مورد لنزهای گرانشی، کهکشان بزرگ و خوشه کهکشانی اش هستند. تصویر بالا در ماه نوامبر گذشته توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است. ابرنواختر زرد رنگ Refsdal که از دید ما انعکاسی چهارگانه پیدا کرده، در جهان اولیه و بسیار قبل تر از پیدایش خوشه کهکشانی اتفاق افتاده است. اندازه گیری مکان ها و تاخیر های زمانی بین تصاویر مختلف ابرنواختر احتمالا به منجمان این اجازه را می دهد تا میزان ماده تاریک درون خوشه و کهکشان را بازیابی کنند. با کمی صبر و امید، در سال های آینده ممکن است تصویر پنجمی از این ابرنواختر را نیز در همان نزدیکی مشاهده کنیم.

مترجم : ثمینه معین‌زاد
دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیر و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون